رئیس مجلس گفت: تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس نشانه بسیاری مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن برای تولد یک جهان جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی عمیق و توجه به حوزه‌های اجتماعی است.

قالیباف در مجمع پارلمانی بریکس: همواره اعلام کردیم که خواهان توقف جنگ در اوکراین هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس مجلس گفت: تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس نشانه بسیاری مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن برای تولد یک جهان جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی عمیق و توجه به حوزه‌های اجتماعی است.

گزیده‌ای از صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ادامه آمده است."

موضع ایران در جنگ اوکراین از زبان رئیس مجلس

*از ابتدا به صراحت اعلام کردیم خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین هستیم اما همزمان اعلام کرده‌ایم که توسعه طلبی ناتو و آمریکا مهمترین دلیل ایجاد این جنگ بوده است

*آمریکا در مقابل ایران که قادر به راه اندازی جنگ متعارف نیست از فرمول جنگ‌های ترکیبی استفاده می‌کند که هدف از آن ایجاد بی ثباتی داخلی، تولید فشار اقتصادی و عملیات‌های اطلاعاتی و فشار روانی و رسانه‌ای است

بریکس باید در جهت ایجاد زیرساخت مالی مستقل بین‌المللی تلاش کند

*جهان نیازمند عدالت‌طلبی و معنویت‌گرایی است و بریکس نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کند

*تلاش برای دلازدایی از اقتصاد جهان خدمتی بزرگ به ملت‌های در حال توسعه است 

نظم بین‌المللی نیازمند بازنگری عمیق است

*برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند سازمان ملل را به سازمان چند دولت خاص تبدیل کرده و با حقوق بشر، جنایت علیه بشریت را توجیه کنند

*جهان انتظار دارد که نظم جهانی در جهت رفاه ملت‌ها باشد اما متاسفانه چنین وضعیتی وجود ندارد

*نظم بین‌المللی نیازمند بازنگری عمیق است و بریکس مهمترین نماد برای عادلانه‌تر کردن این نظم در سراسر جهان است

مشروح اظهارات قالیباف در ادامه آمده است.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس که در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی برگزار شده است، طی سخنان با بیان اینکه امروز بی ثباتی سیاسی در اکثر کشورها تشدید شده و گرایش به افراطی گری در حال تقویت است، گفت: در شرایط فعلی مناقشات مرزی با بحران‌هایی  مانند بحران آب تلفیق شده و تروریسم امنیت بخش‌های مختلفی از جهان را به خطر انداخته است. 

وی افزود: جنگ‌ها آغاز می‌شود بدون اینکه دورنمایی برای پایان آنها وجود داشته باشد آنهم درحالی که برخی قدرتهای غربی تلاش می‌کنند تا سازمان ملل را به سازمان چند دولت خاص تبدیل کرده و با شعار حقوق بشر جنایت علیه بشریت را توجیه کنند. 

قالیباف گفت:‌ نتیجه این وضعیت انباشت بی‌سابقه مشکلات جهانی و تشدید بحران‌های بین‌المللی است. همه جهان انتظار دارد نظم جهانی در خدمت رفاه ملت‌ها، کاهش مشکلات مشترک بین‌المللی، حمایت از محیط زیست، حل بحران آب، تامین غذای کافی برای همه مردم جهان، افزایش قدرت خرید مردم، استفاده اخلاقی و بهینه از فناوری مبارزه با تروریسم و تقویت اصول اخلاقی قرار داشته باشد اما متاسفم که بگویم که اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظم بین‌المللی نیازمند بازنگری عمیق است و بریکس امروز مهمترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر و منصفانه‌تر کردن این نظم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس نشانه بسیار مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن برای تولد یک جهان جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی عمیق و توجه به حوزه های اجتماعی است.

خبر در حال تکیمل است....