بسیاری انتقاد می‌کنند جبهه اصلاحات که فلسفه وجودی‌اش برای انتخابات است، چه طور می‌شود هیچ موضعی در امر انتخابات داشته باشد.

«جبهه اصلاحات ایران» کجای انتخابات ایستاده‌ است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چندماهی تا انتخابات مجلس باقی است و اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی دقیق و منسجمی برای چگونگی ورود به انتخابات نرسیده‌اند. رادیکال‌های اصلاحات همچنان می‌گویند فضا برای شرکت در انتخابات مهیا نیست و انواع و اقسام توهین‌ها و اتهامات را متوجه نهادهای نظارتی می‌کنند و میانه‌روها می‌گویند که باید در انتخابات بی‌هیچ قید و شرطی شرکت کرد. در این بین مشخص نیست موضع «جبهه اصلاحات ایران» به عنوان تشکیلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان چه خواهد بود.

جبهه اصلاحات پیش از این اعلام کرد که نظری چه ایجابی و چه سلبی در موضوع انتخابات ندارد. این موضع در دوره پیش‌ثبت انتخابات اتخاذ شد. بسیاری این انتقاد را وارد کردند که این تشکل سیاسی برای انتخابات شکل گرفته است و فلسفه وجودی‌اش هماهنگی مواضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در موضوع انتخابات است و چه طور می‌شود یک تشکل سیاسی با این هدف وجودی موضعی درباره انتخابات نداشته باشد؟ برخی در پاسخ به این پرسش گفتند به دلیل آنکه رادیکال‌ها در جبهه اصلاحات دست بالا را دارند می‌خواهند این تشکل سیاسی را به سمت تحریم انتخابات سوق دهند؛ شاهد هم آنکه آذر منصوری را به ریاست جبهه اصلاحات رساندند و فرد میانه‌رویی چون بهزاد نبوی را کنار گذاشتند. البته در ادامه مسیر رادیکال‌ها نتوانستند همه افکار خود را در قالب مواضع جبهه اصلاحات منتشر کنند زیرا اصلاح‌طلبان میانه‌رو مایل به شرکت در انتخابات‌اند و همین شرایط باعث شد که جبهه اصلاحات در نقطه صفر باقی بماند و بگوید موضعی ندارم.

حالا و هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، جبهه اصلاحات ناچار خواهد شد که موضع‌گیری کند زیرا اصلاح‌طلبان بسیاری چه خودشان در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و چه در قالب حزبی می‌خواهند لیست انتخاباتی دهند و به همین دلیل ممکن نیست که جبهه اصلاحات بخواهد انفعال کنونی خود را حفظ کند.