یک فعال سیاسی گفت: گفتمان‌های ناامیدکننده در موضوع انتخابات که بیشتر از سوی طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و شبیه به مواضع اپوزیسیون است، خیلی بر مردم تأثیری ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چندماه تا انتخابات مجلس باقی است و این دغدغه از سوی دلسوزان نظام وجود دارد که چه باید کرد تا فضای عمومی کشور انتخاباتی شود؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بعد از توجهی که در پیش‌ثبت‌نام به مسئله انتخابات در کشور شد و شور زیادی به وجود آمد و تعداد زیادی در انتخابات ثبت نام کردند، بخش قابل توجهی از مردم که اطلاع نداشتند امسال انتخابات است، متوجه مقوله انتخابات شوند. از سوی دیگر نخبگان جامعه وارد کار انتخاباتی شدند؛ از جمله احزاب و گروه‌های سیاسی و اکنون مشاهده می‌کنیم که در محفل‌های نخبگانی موضوع انتخابات داغ است. بعضی از نهادها و تشکل‌ها هم فعالیت‌هایی را انجام دادند و ابتکار عملی را از خود نشان دادند؛ نمونه‌اش چند شب پیش صداوسیما به مسئله انتخابات پرداخت یا حزب مؤتلفه که نقطه‌نظرات کسانی که در معرض نامزدی هستند را اخذ کرد».

او ادامه داد: «به تدریج موضوع انتخابات وارد بررسی مصداق‌ها می‌شود اما در جامعه نیاز به تلنگر جدی‌تری است. اینکه موضوعات مهم منطقه مانند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه موضوع انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد، طبیعی است زیرا مردم نگران مردم غزه هستند و باید به آنها حق داد که نگاهشان به سمت غزه باشد اما در یک بازه زمانی یکی-دوهفته‌ای و مشخصا بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها مسئله انتخابات وارد فاز جدیدی می‌شود و مرحله دوم عمومی‌کردن موضوع انتخابات در عرصه اجتماعی شروع می‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «هم رسانه‌ها وظیفه دارند توجه مردم را انتخابات جلب کنند و هم احزاب سیاسی با برگزاری جلسات مختلف و خصوصا بررسی نامزدها در کارگروه انتخاباتی خودشان فضا را به مرور داغ کنند. نقش ائتلاف‌ها و تشکل‌ها و صداوسیما بسیار مهم است. نقش صداوسیما در این ارتباط با شیوه‌ای که در پیش‌ثبت‌نام داشت و افراد را برای اظهارنظر درخصوص مجلس آورد خوب بود و مجدد هم چنین برنامه‌هایی می‌تواند بر توجه عمومی به انتخابات بیفزاید».

او درباره زمزمه‌ تحریم انتخابات از سوی طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان هم تصریح کرد: «گفتمان‌های ناامیدکننده در موضوع انتخابات که بیشتر از سوی طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و شبیه به مواضع اپوزیسیون است، خیلی بر مردم تأثیری ندارد. مردم به محض اینکه مشکلات معیشتی‌شان رفع شود، دیگر به این حرف‌ها گوش نمی‌دهند. مشکلات مردم آنچیزی نیست که اصلاح‌طلبان ترسیم می‌کنند. اصلاح‌طلبان هر وقت موقعیت خود را بین مردم از دست می‌دهند و تصور می‌کنند مردم سمتشان نیستند، همه‌چیز را زیر سؤال می‌برند و طوری القاء می‌کنند که انگار نظام بدون آنها هیچ مسیری را در پیش رو ندارد».

ترقی در پایان در پاسخ به این پرسش که برنامه انتخاباتی حزب مؤتلفه چیست، گفت: «حزب مؤتلفه برنامه انتخاباتی خودش را از مدت‌ها قبل شروع کرده است؛ هم در مرحله پیش‌ثبت نام به نیروهای خودش اعلام کرد که ثبت‌نام کنند و هم بعد از پیش‌ثبت‌نام و نتایجی که برای نامزدها آمده است، نیروهایی که در مرحله اول تأیید شدند، بیستم مهر از سوی حزب دعوت شدند و حزب جلسه‌ مفصلی با آنها داشت و نقش حزب و دیدگاه‌های حزب با آنها در میان گذاشته شد و آنها هم نظرات خود را گفتند. در آن جلسه تقریبا فضای کشور در آستانه انتخابات ترسیم شد که گام اول بعد از پیش‌ثبت‌نام برداشته شد. مؤتلفه وظیفه خود می‌داند به تدریج و بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها مصداق‌هایش را تعیین کند و نامزدهای اصلح ارجح را معرفی کند تا بعد از آن با دیگر احزاب اصولگرا وارد گفت‌وگو شود تا اگر شرایط مهیا بود به لیست نهایی برسد».