اگر جبهه اصلاحات حضور مؤثر در انتخابات نداشته باشد، احتمال دارد حزب کارگزاران سازندگی با احزاب میانه‌روی اصلاح‌طلب و اعتدالی‌ها ائتلاف کند.

افزایش تحرک انتخاباتی میانه‌روها/ کارگزاران پرچم‌دار اصلاح‌طلبان می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فردا نوشت: 

کنگره حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد؛ کنگره‌ای تعداد قابل توجهی از اعضای این حزب در آن شرکت کردند تا به نوعی این حزب چندماه پیش از انتخابات مجلس در میان احزاب اصلاح‌طلبان قدرت‌نمایی کرده باشد. اعضای شورای مرکزی حزب هم انتخاب شدند و بار دیگر سید حسین مرعشی بر کرسی ریاست کارگزاران تکیه زد. نکته قابل توجه در کنگره اخیر کارگزاران به صحنه آوردن نیروهایی بود که چندوقتی با سر سازگاری با کارگزاران نداشتند؛ از جمله غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق این حزب که بعد از تغییر ریاست به صورت غیررسمی از حزب جدا شد و البته محمد هاشمی رفسنجانی، برادر اکبر هاشمی رفنسجانی که سال‌ها بود هیچ نقشی در حزب نداشت اما این دو به عنوان اعضای مشاور نامشان مطرح شد. البته کرباسچی هنوز هم به عنوان عضو شورای مرکزی حزب حضور دارد.

اما فرای اینها نکته مهم این کنگره اعلام آمادگی حزب کارگزاران برای شرکت در انتخابات مجلس است. در شرایطی که برخی طیف‌های اصلاح‌طلب تمام همت خود را به کار گرفته‌اند تا اصلاح‌طلبان را در مسیر تحریم انتخابات قرار دهند، برگزاری این کنگره پیام روشنی داشت؛ آنکه کارگزاران نمی‌خواهد عرصه سیاست‌ورزی قانونی را ترک کند و مرعشی اعلام کرده است اگر نامزدهایی نزدیکی فکری به کارگزاران داشته باشند، از آنها حمایت می‌کنیم.

تا اینجای کار به نظر نمی‌رسد کارگزاران بخواهد مسیری مستقل از جبهه اصلاحات طی کند؛ چه آنکه مرعشی بارها اعلام کرده است تصمیم کارگزاران منطبق با تصمیم جبهه اصلاحات خواهد بود اما در عین حال اگر رادیکال‌ها در جبهه اصلاحات فضا را به گونه‌ای پیش ببرند که جبهه اصلاحات یا بخواهد سخن از عدم مشارکت یا مشارکت مشروط یا حتی موضع انفعالی بگیرد و بگوید نظری مبنی بر مشارکت یا عدم مشارکت نمی‌گیریم، اینجاست که کارگزاران سازندگی مسیر خود را طی می‌کند و احتمالا مانند سال98 لیست جداگانه خود را بدهد و حتی برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که در صورت شکاف انتخاباتی میان اصلاح‌طلبان، میانه‌روهای جبهه اصلاحات با یکدیگر ائتلاف می‌کنند که البته ممکن است دامنه این ائتلاف فراگیرتر شود و چنین نیروهایی با اعتدالی‌ها هم ائتلاف کنند زیرا اخیرا مشاهده کردیم که حزب اعتدال و توسعه که نزدیک به حسن روحانی است هم کنگره خود را بگزار کرد.

به هر روی روشن است که کارگزاران سازندگی عطای انتخابات را به لقای نمی‌بخشد و حتما در انتخابات حضور خواهد داشت اما شکل این حضور بستگی به تصمیم دیگر احزاب اصلاح‌طلب دارد.