پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیش از ۴۰روز از جنایات رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد و همچنان اقدامات ضدانسانی و ضدحقوق بشری این نظام آپارتاید تحت حمایت‌های ایالات متحده ادامه دارد. حجم این جنایات آن‌قدر زیاد است که از همان اوایل شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، افکار عمومی جهان به محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها پرداخت و در پنج قاره و در کشورهای مختلف، تظاهرات گسترده و تجمعات اعتراضی در حمایت از مردم غزه و همچنین تنفر از رژیم صهیونیستی آغاز شد.

موج تجمعات اعتراضی آن‌قدر شدید بوده که خشم حامیان صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است. با این‌حال و حتی با ایجاد ممنوعیت‌های فراوان در برخی کشورهای متحد رژیم صهیونیستی ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، در این کشورها نیز تجمعات گسترده و بزرگی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شده است. درکنار این اقدامات که از سوی مردم کشورها صورت می‌گیرد، بسیاری از دولت‌ها نیز به محکومیت رفتار صهیونیست‌ها پرداخته‌اند و در همین ارتباط چندین اجلاس با حضور کشور‌های اسلامی برگزار شده اما متاسفانه این نشست‌ها خروجی عملیاتی نداشته و نتوانسته بازدارندگی لازم را ایجاد کند.

از سوی دیگر شاهدیم که فشار افکار عمومی باعث شده برخی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده و مجبور به اقدامات ضد و نقیضی شوند. درهفته‌های گذشته آمریکایی‌ها اظهارنظر‌هایی کردند که نشان‌دهنده رفتار نمایشی آنهاست و مصداق آن، دادن رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. این واکنش به مفهوم آن است که فشار افکار عمومی توانسته آمریکا و انگلیس را که در نوبت قبلی با مطرح شدن قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت مخالفت و آن را وتو کرده بودند، باتوجه به افزایش اعتراضات علیه جنایات‌ جنگی تل‌آویو، مجبور به حضور در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل کند و آنها رای ممتنع به قطعنامه صادر شده دادند. این اتفاق بیانگر آن است که تاثیرات افکار عمومی می‌تواند بر معادلات سیاسی و بین‌المللی و توازن قوا در جهان اثرگذار باشد.

البته سازمان ملل و شورای امنیت از ابتدای دور جدید جنایات صهیونیست‌ها، باردیگر اثبات کردند که هیچ کارکردی درخصوص برقراری صلح در جهان ندارند و صرفا ابزاری در اختیار قدرت‌های بزرگ هستند. همین مسأله باعث شده که رژیم صهیونیستی قادر باشد با وجود موج گسترده تجمعات جهانی در محکومیت جنایات غزه، بی‌توجه به خواسته ملت‌های جهان و بدون قائل شدن کوچک‌ترین اهمیتی برای مصوبات سازمان ملل به جنایات خود ادامه دهد. البته باید گفت در صورتی که همین مصوبات حداقلی سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره توقف درگیری از سوی رژیم صهیونیستی مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد و آتش‌بس برقرار نشود و زمینه‌ای برای اقدامات بعدی و پایان جنگ صورت نگیرد، ممکن است جغرافیای جنگ به نقاط دیگر هم‌سرایت کند. این موضوعی‌است که مقامات جمهوری‌اسلامی‌ایران وگروه‌های مقاومت بارها برآن تاکید کرده‌اند. آمریکایی‌ها باید هشدارها را جدی بگیرند و اگر واقعا آن‌طور که مدعی هستند، خواستار صلح و امنیت بین‌المللی هستند، هرچه سریع‌تر از تداوم جنگ علیه مردم غزه جلوگیری کنند. چرا که تحولات منطقه غرب آسیا تاثیر زیادی بر نقاط مختلف جهان دارد و در صورت گسترش جنگ در نقاط بیشتری از این منطقه، ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای منطقه و جهان در حوزه‌های انسانی و انرژی به‌وجود آید.

سیدرضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل بین‌الملل

منبع: روزنامه جام جم