باگذشت نزدیک به دوماه از آغاز جنگ غزه، سؤال مهمی به ذهن در خصوص سرنوشت این جنگ و میزان مطابقت شرایط کنونی با اهداف ترسیم شده از سوی دشمن صهیونیستی خطور می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم اشغالگر قدس و حتی مقامات آمریکایی و اروپایی در روزهای نخست نبرد مدعی بودند که حماس باید به صورت کامل نابود شود و آتش‌بسی نیز تا آن زمان، حتی به صورت موقت نباید در کار باشد. با این حال در ادامه، غرب و رژیم کودک‌کش صهیونیستی چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس موقت پیدا نکردند. در این خصوص روزنامه جام جم  با دکتر علا کریم الشغانبی، عضو رسانه‌ای ارشد نخست وزیر عراق و رئیس موسسه حقوق بشری صوت‌الحق گفت‌وگو کرده‌است:

​پس ازعملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی از سوی حماس، شاهد تشکیل کابینه اضطراری درتل‌آویو با هدف نابودسازی مقاومت فلسطین بودیم. باتوجه به گذشت حدود دوماه ازجنگ غزه،عملکرد این کابینه اضطراری راچگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا صهیونیست‌ها به اهداف تعیین شده خود در غزه و فلسطین دست پیدا کرده‌اند؟

مسلما خیر. مشخص است که صهیونیست ها حتی به یکی از اهداف اصلی اعلامی خود در جنگ غزه دست پیدا نکرده‌اند. در چنین شرایطی تل‌آویو روی به انجام جنایات خشونت‌بار و هیستریک آورده که آن نیز انعکاسی از شکست و استیصال این رژیم جعلی در دستیابی به اهداف خود در غزه محسوب می‌شود. اگر صهیونیست‌ها به اهداف میدانی خود در جنگ غزه دست پیدا کرده بودند، هرگز تن به آتش‌بس موقت نمی‌دادند. حتی صهیونیست‌ها پس از ده‌ها روز بمباران غزه از جمله عملیات وحشیانه‌ای که در بیمارستان‌های شفا، المعمدانی و اردوگاه جبالیا صورت دادند، موفق به کشف تونل‌های و مجاری زیرزمینی در غزه نشدند. آنها حتی قادر به شناسایی محل نگهداری اسرای صهیونیست در نوار غزه نیز نشدند. همان ابهامات میدانی و نظامی مطرح شده در روزهای ابتدایی جنگ غزه، اکنون نیز به قوت خود باقی‌است و حتی بر ابعاد و عمق این ابهامات افزوده شده است. 

 

خیزش بی‌سابقه جهانیان درحمایت از فلسطین را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟حتی وضع قوانین سختگیرانه دولت‌های اروپایی به سود رژیم کودک‌کش صهیونیستی و قلمداد کردن هر گونه مخالفتی با تل‌آویو به مثابه یهود‌ستیزی (و جرم‌انگاری در قبال آن) تاثیری در این روند نداشته است. 

جنگ غزه، جهان را علیه اسرائیل متحد ساخته است. در بعد سیاسی، مقاومت فلسطین و ساکنان غزه با صبر مثال‌زدنی خود توانستند بدترین ضربات ممکن را به تل‌آویو وارد سازند. این صبر و درایت و قاطعیت، منجر به ساخت و بازتولید تظاهرات حمایت مردمی بین‌المللی و عربی در محکومیت تمام عیار جنایات رژیم اشغالگر قدس شده است. حتی مقاومت گسترده مردمی در نوار غزه سبب شد تا در داخل اراضی اشغالی نیز شاهد شکل‌گیری تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو و شرایط جنگی باشیم زیرا ساکنان اراضی اشغالی متوجه شدند این رژیم به هیچ یک از اهداف تعیین شده خود در غزه نرسیده و در آینده نیز نخواهد رسید و صرفا، هزینه‌های سنگین نظامی، امنیتی و اقتصادی آورده این جنگ برای صهیونیست‌ها خواهد بود.  جهان نسبت به ماهیت و خوی جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس، اینک تصوری واضح پیدا کرده است. در روزهای بعد از ۱۶ مهر، این رژیم تخریب زیرساخت‌ها، منازل و بیمارستان‌ها را در دستور کار خود قرار داد تا بر همگان اثبات کند که انسانیت اساسا سنخیتی با ذات صهیونیست‌ها ندارد. کشتار بی‌رویه کودکان و غیر نظامیان در سایه همراهی بازیگران حامی رژیم اشغالگر قدس، تبدیل به یک عادت در تل‌آویو شد و جهانیان، مشاهده کردند با چه رژیم متوحش و کودک‌کشی رو‌به‌رو هستند. 

 

عواقب و تبعات پسینی جنگ غزه را با توجه به شرایطی که آن را توصیف کردید، چگونه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید؟

مقاومت فلسطین از نظر نظامی، اشغالگران را در گرداب عدم‌تعادل فرو برد و ادعای شکست‌ناپذیر بودن ارتش اسرائیل را این بار به صورت عینی و عملیاتی به چالش کشید. آوارگی صدها هزار شهرک‌نشین در اراضی اشغالی و تحمیل هزینه‌های چند صد میلیون دلاری ناشی از جنگ(به صورت روزانه) به صهیونیست‌ها، سبب شده تا تل‌آویو به کانون بحران و ناتوانی تبدیل شود. ضمن آن‌که منازعات داخلی در تل‌آویو نیز متعاقب شکست درجنگ غزه وارد مراحل پیچیده و گسترده‌ای شده وقرار نیست این منازعات پایان بپذیرد.بنابراین، شرایط پساجنگ‌غزه نیزبرای صهیونیست‌ها دشواروغیر‌قابل کنترل خواهدبود.عملیات طوفان‌الاقصی باعث وحشت دشمن اسرائیلی شد و آن را غرق کرد. هم‌افزایی گروه‌های مقاومت در منطقه با حماس، موضوع دیگری بود که علاوه بر رژیم صهیونیستی، آمریکا را نیز با بحران مواجه ساخت. آتش‌بسی که شاهد آن(به صورت موقت ) بودیم، محصول همین نگرانی بود؛ در‌حالی که در ابتدا تل‌آویو و واشنگتن با هر گونه آتش‌بس اعلام مخالفت کرده بودند.