پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از ابتدای جنگ غزه، یکی از ستون‌های مهم مقاومت که رژیم صهیونیستی را در هم کوبیده، ارتش ملی یمن است و نیروهای مقاومت این کشور بارها مواضع صهیونیست‌ها را هدف قرار داده‌اند.

هشت سال جنگ در یمن و حملات تعدادی از کشورهای عربی علیه مردم یمن گرچه مشکلات فراوانی برای مردم این کشور ایجاد کرده و باعث شهادت و آوارگی بسیاری از مردم یمن شده اما نیروهای نظامی این کشور را آبدیده کرده و تجربه یک جنگ هشت ساله، اکنون خودش را در یاری مقاومت فلسطین نشان داده است. حدود دو ماه که از جنگ غزه می‌گذرد، یمنی‌ها نه‌فقط با حملات پهپادی و موشکی مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده‌اند، بلکه مقتدرانه، تنگه باب‌المندب را که یک آبراه بسیار استراتژیک است برای صهیونیست‌ها ناامن کرده‌اند و با هدف قرار دادن چند کشتی اسرائیلی و توقیف چند کشتی دیگر، روزگار صهیونیست‌ها را تیره و تار کرده‌اند. نکته قابل توجه این‌که نه صهیونیست‌ها و نه آمریکا، قادر به انجام کاری علیه یمنی‌ها نیستند و در این مدت فقط تلاش کرده‌اند با تکذیب مالکیت کشتی‌ها از سوی صهیونیست‌ها، از بی‌آبرویی بیشتر خود جلوگیری کنند. 

   

رایزنی آمریکا برای مقابله با یمن

در چنین شرایطی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، تیم لندرکینگ، نماینده واشنگتن در امور یمن طی هفته جاری به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سفر خواهد کرد تا درباره ایجاد امنیت در دریای سرخ رایزنی کند.براساس گزارش شبکه المیادین، واشنگتن اشاره کرد لندرکینگ با گروهی از شرکای اصلی آمریکا در زمینه دریایی و ایجاد کریدوری امن برای باربری بین‌المللی تشکیل جلسه خواهد داد.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز دوشنبه گفته بود واشنگتن با تعدادی از کشورها درباره ایجاد یک گروه در دریای سرخ در حال گفت‌و‌گو ست.

سالیوان با بیان این‌که در حال مشورت با متحدانش برای یافتن پاسخ مناسب به حملات یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی است در یک نشست خبری توضیح داد: «ما گفته‌ایم که کل جهان نه‌فقط آمریکا، باید با این تهدید نوظهور حوثی‌ها مقابله کنند. ما در مشورت با متحدان‌مان، اقدام مناسب را انجام می‌دهیم.»

ازسوی دیگر، منابع اسرائیلی خبر داده بودند تل‌آویو رسما از چندکشور از جمله انگلیس و ژاپن خواسته برای تضمین آزادی دریانوردی در تنگه باب‌المندب گروهی دریایی تشکیل دهند.

 

​​​​​​​تکذیب ادعاهای ساختگی واشنگتن

تحرکات اخیر آمریکا بعد از حمله نیروی دریایی یمن به دو کشتی اسرائیلی در دریای سرخ صورت می‌گیرد که طبق اعلام ارتش یمن یکی از آنها با موشکی دریایی و دیگری با پهپادی دریایی هدف قرار گرفت. آمریکایی‌ها در رایزنی‌های خود و با استفاده از تبلیغات تلاش دارند، یمنی‌ها را عامل به خطر افتادن امنیت دریایی منطقه معرفی کنند اما این در حالی است که نیروهای مسلح یمن بارها تاکید کرده‌اند که هدف آنها فقط کشتی‌های اسرائیلی است و شناورهای سایر کشورها در امان خواهند بود. 

فرمانده دفاع سواحل یمن به اظهارات برخی مقامات غربی درباره به‌خطر افتادن دریانوردی در دریای سرخ اشاره کرد و در این باره توضیح داد عملیات‌های نیروی دریای یمن آسیبی به کریدورهای بین‌المللی یا کشتی‌های تجاری دیگر نمی‌رساند و این عملیات‌ها تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است.صنعاء تاکید کرده است که در تلاش برای تامین امنیت دریانوردی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است و تنها کشتی‌های اسرائیلی هدف نیروهای یمنی خواهند بود.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده‌است که ارتش یمن تا زمان تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین، تمام کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف حمله قرار خواهد داد. پیش از این، فرمانده دفاع سواحل یمن با تاکید بر این‌که یمنی‌ها در دفاع از مردم فلسطین تنها به شعار دادن اکتفا نخواهند کرد، هشدار داد نیروهای این کشور از امکانات لازم برخوردارند و دریای سرخ را به گورستان کشتی‌‌های اسرائیلی تبدیل خواهند کرد. 

وی تاکید کرد: «ما بار دیگر به تمام کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌‌های مرتبط با اسرائیلی هشدار می‌دهیم چنانچه از پاسخ به هشدارهای ما تخطی کنند، هدف مشروعی خواهند بود.»

فرمانده دفاع سواحل یمن با اشاره به این‌که یمنی‌ها تنها با حرف و شعار از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند، تاکید کرد موضع یمن در قبال فلسطین تغییر نمی‌کند و یمنی‌‌ها از تمام ظرفیت‌های خود برای پیروزی مردم فلسطین استفاده خواهند کرد.

نیروهای مسلح یمن همچنین از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بارها بندر اشغالی «ایلات» در جنوب اراضی اشغالی فلسطین را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده است.