پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آتش‌بس فوری، بذر جنگ بعدی را می‌کارد». این را معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل رابرت ای.وود در نشست شورای امنیت سازمان ملل بامداد دیروز به وقت تهران بیان کرد. نشستی که برای صدور قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به منظور برقراری آتش‌بس در غزه برگزار شد و باوجود ۱۳رأی موافق اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت و یک رأی ممتنع انگلیس، به دلیل وتوی آمریکا ناکام ماند.

این رویکرد با موضع تند ایران مواجه شد. درواقع این چهارمین باری است که آمریکا در این دو ماه اقدام به مخالفت و وتوی قطعنامه در شورای امنیت می‌کند. دو بار وتو( ۱۸ اکتبر و ۸دسامبر) و دو بار مخالفت (۱۶ اکتبر و ۲۵ اکتبر). دولت دموکرات ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای کمک‌‌رسانی بشردوستانه به نوار غزه و درخواست توقف درگیری‌ها را وتو کرده بود.

بعدازاین سیاست خیمه شب بازی و تقسیم کار صهیونیست‌ها و آمریکا، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بار دیگر تاکید کرد: به نفع صهیونیست‌ها و این رژیم است که از این جنایات دست بردارند و به پای صندوق همه پرسی بیایند و فلسطینیان از هر دین و آیین و مذهب خود تصمیم بگیرند که اینده این سرزمین چگونه اداره شود و راهی جز این برای صلح و آرامش در این سرزمین وجود نخواهد داشت.

سردار باقری گفت: از تلاش مجاهدانه رزمندگان فلسطینی قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این جنایت صهیونیست‌ها که مسیر افول آنها را تسریع کرده هرچه زودتر خاتمه پیدا کند. آینده این سرزمین اسلامی و مسجد الاقصی قبله اول مسلمین کاملا روشن است و جبهه حق بنا بر وعده الهی که وعده صادق است حتما پیروز خواهد بود.

همچنین این اقدام آمریکا واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران را هم با خود داشت و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در وتوی مجدد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف برقراری آتش بس فوری انساندوستانه در غزه، گفت دولت آمریکا بار دیگر ثابت کرد که بازیگر و عامل اصلی در کشتار غیرنظامیان و شهروندان فلسطینی به‌ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در غزه است. پیش از این رهبر انقلاب هم در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهدای استان لرستان فرمودند: در قضیه فلسطین، آمریکا شریک جرم قطعی جنایتکاران است. در این جنایات، دست آمریکا تا مرفق در خون مظلومان، کودکان و بیماران، داخل شده و آلوده است.

 

مدیریت جنگ غزه توسط دستگاه امنیتی آمریکا

دو ماه از کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان در غزه و بمباران منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها توسط رژیم اسرائیل در واکنش به عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد. جنگی که به گفته وزیرخارجه کشورمان «مدیریتش در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست».

درهمین خصوص نیز روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال اخیرا به ارسال ۱۵هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپخانه توسط آمریکا به رژیم صهیونیستی اشاره کرد، رژیمی که بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکاست، آن هم با ۳.۸میلیارد دلار در سال. براساس آمار اعلام شده در پی حملات دو ماه اخیر صهیونیست‌ها به غزه بیش از ۱۷هزار نفر شهید شده‌اند که حدود ۸۰۰۰ نفر آنان کودکان هستند. گرچه در این مدت، جنگ برای یک هفته متوقف شد، ولی این توقف هم دوام نیاورد و روز جمعه ۱۰ آذر  و در حالی که قطر اعلام کرده بود مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در جریان است، دور جدید حملات صهیونیست‌ها به غزه و کرانه باختری از سر گرفته شد و همچنان تا همین امروز هم ادامه دارد. حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد حقی است که به پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین داده شده تا از تصویب هر پیش‌نویسی در این شورا جلوگیری کنند. وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا آن هم در دومین ماه از حملات صهیونیست‌ها، واکنش‌هایی را به همراه داشت. نماینده رژیم صهیونیستی گیلاد عردان که این قطعنامه را تحریف شده خوانده بود از حمایت مجدد واشنگتن قدردانی کرد. اما در سوی دیگر ماجرا فرانسه که به قطعنامه پیشنهادی درباره این جنگ در ۱۶ اکتبر رأی منفی داده بود، این بار با آمریکا همراه نشد. نماینده این کشور در سازمان ملل نیکلاس دی ریوری با اذعان به شکست شورای امنیت، گفت که «فرانسه به‌شدت درباره تراژدی انسانی در غزه نگران است».

کیش و مات شدن آمریکا در برابر تونل‌های غزه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیروز در برنامه «نسبت جمهوری اسلامی ایران با نهضت‌های آزادیبخش» در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: درعملیات طوفان الاقصی در۷اکتبر واقعاً اسرائیل فروریخت نه‌ فقط دستگاه امنیتی آن. در سرزمین‌های اشغالی هفت سرویس اطلاعاتی فعال بودند اما عملیاتی که فلسطینی‌ها و حماس انجام دادند همه چیز را فروریخت. بلینکن در دیدار با برخی ازسران منطقه گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم بهت‌زده بودم. به‌تعبیر او تا این حد فروپاشی راباور نمی‌کردم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اکنون آنها در مقابل نیروهای مقاومت فرو ریختند ودچار شوک هستند. هیچ نقطه‌ای در اسرائیل از موشک‌های مقاومت در امان نیست و حتی ایلات نیز با موشک‌های یمنی به وضعیت خاصی رسیده است.

وی درخصوص راه‌های مقاومت گفت: تصمیم مقاومت این بود که پایگاه‌های آمریکا در منطقه به‌خاطر حمایت علنی این اماکن مورد حمله قرار گیرد. عملیات طوفان الاقصی صددرصد فلسطینی بود، آیا آنها امروز به ما وابسته هستند؟ خیر. هم‌اکنون تونل‌های غزه چندین هزار کیلومتر است و آمریکایی‌ها نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. اکنون مراکز تولید راکت و موشک مقاومت با امکاناتی که خود تهیه کردند، دارند تولید و اقدام می‌کنند. مقاومت تصمیم گرفته از چند جبهه اقدام کند تا هم طولانی‌تر ادامه دهد و همین که از چند جبهه اقدام کند شرایط خاص خود را دارد.

وی درخصوص پیام‌های ارسالی توسط آمریکا گفت: ‌آنها دریکی از پیام‌ها خواستند که به گروه‌های مقاومت بگویید عملیات را به‌روی پایگاه‌های ما متوقف کنند اما ما پاسخ دادیم که هیچ دستورالعملی صادر نخواهیم کرد، چراکه آنان مستقل هستند. اما ایران حتما به تصمیمات آنان احترام می‌گذارد و به پشتیبانی‌های خود ادامه می‌دهیم. بین دیپلماسی و میدان در تامین حداکثری امنیت منطقه هماهنگی نزدیکی وجود دارد.

وزیر خارجه ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده یمنی‌ها این‌قدر دقیق است که طرف مقابل هم جواب خود را می‌گیرد. امروز بیش از یک‌سوم ارتش اسرائیل با حزب‌ا... درگیر است و حزب‌ا... اقداماتی را انجام داده است. آن‌چیزی که در صحنه می‌بینید چند چیز است؛ یکی از آنها فریب در رسانه است. بر اساس گزارش ما، درگیری و جنگ در تمام مناطق وجود دارد و رژیم فقط یک منطقه بیابانی را تصرف کرده است، یک منطقه کاملا صحرایی و بیابانی اما در رسانه چیز دیگر می‌گویند. اکنون صحنه به‌گونه‌ای است که یک طرف آمریکاست، تردید نکنید مقاومت حرف آخر را خواهد زد. امیرعبداللهیان اضافه کرد: حماس حساب‌شده عمل کرد و نیروهای آنان را اسیر کرد. رژیم در درجه اول می‌خواست حماس را نابود کند اما نتوانست. اقدام آمریکا این بود که از پایگاه‌های خود توقف ارسال تسلیحات را نمی‌بیند، امیدوار بودند ظرف ۲۰روز حماس را نابود کنند اما وقتی ناامید شدند، گفتند اسرای نظامی را آزاد کنیم اما این هم به نتیجه نرسید، اکنون به جایی رسیدند که می‌گویند خانه طراح عملیات ۷ اکتبر را شناسایی کردیم! آنها هیچ راهبردی برای پایان ندارند، آنها خود را برای ادامه درگیری چندماهه آماده کردند.