سخنان اخیر محصولی نشان می‌دهد جبهه پایداری تا اینجای کار تصمیمی برای پیوستن به وحدت اصولگرایان ندارد.

سخنان دوپهلوی محصولی/ تصمیم پایداری درباره پیوستن به وحدت چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وحدت اصولگرایان در انتخابات امری ضروری است که تمام عقلا و دلسوزان جبهه انقلاب بر آن تأکید دارند و البته این نگرانی‌ هم وجود دارد که مباد مانند ادوار پیشین به دلیل رویکرد برخی گروه‌ها این وحدت میسر نشود. همین چند روز پیش بود که سخنگوی گروه «شریان» گفت که می‌خواهیم رقابتی درون جبهه انقلاب داشته باشیم که با واکنش‌های منفی زیادی همراه شد زیرا پر واضح است اگر رقابت درون‌جناحی بین اصولگرایان شکل بگیرد، سبد رأی اصولگرایان پراکنده می‌شود و مشخص نیست شریان به چه دلیل چنین روشی را دنبال می‌کند؛ حال آنکه گفته می‌شود رقیب یعنی اصلاح‌طلبان در آستانه تکمیل لیست واحدشان در تهران هستند.

یک ابهام مهم اما درباره رویکرد جبهه پایداری در انتخابات است؛ اینکه این گروه می‌خواهد به وحدت بپویندد یا خیر؟ اخیرا صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، در اینباره به اظهارنظر پرداخته و گفته است: «ما به شدت معتقدیم اگر بتوانیم به وحدت برسیم، باید این کار را انجام بدهیم. این مسئله برمی‌گردد به اینکه دوستان اصولگرا آیا از آن تذکراتی که می‌دادیم در رابطه با نماینده‌هایی که فاقد صلاحیت‌های اولیه هستند، درس گرفته‌اند یا نه؟ اگر گرفته باشند که حتما تحقق پیدا خواهد کرد و خوشحال هم می‌شویم و به دنبال آن هم هستیم. ما الان برای همه سناریوها آماده هستیم چون ما نمی‌دانیم که دوستان تصمیم و تکلیفشان چیست. یک وقتی شما در مجموعه یقین داشتید، خوب یقین دارید و می‌دانید ولی ما یقین نداریم و نمی‌خواهیم قضاوت هم بکنیم ولی ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم، هم برای لیست مستقل جبهه پایداری، هم برای اینکه اگر زمینه وحدت فراهم باشد با چارچوب‌های ارزشی و با شاخصه‌ها یعنی وحدتی شاخص محور نه شخص محور؛ اگر شرایطش پیش بیاید قطعاً ما استقبال می‌کنیم».

این سخنان محصولی مشخص نمی‌کند پایداری تصمیمش چیست؟ و اصلا چرا محصولی با چنین ادبیاتی نسبت به بدنه اصلی اصولگرایی مواجه می‌شود؟ اینکه از تذکرات ما درس گرفته‌اند یا نه. نکته‌ای که همواره درباره جبهه پایداری مطرح بوده این است که این گروه اهل تعامل نیست و وحدت را همسو شدن همه گروه‌ها با تفکرات و روش‌های خود می‌بیند. مثلا محصولی در جای دیگری از گفت‌وگویش با «فارس» می‌گوید: « دبیرکل جبهه پایداری گفت: گرایش کلی و استراتژی کلی‌مان با حفظ اصول، به سمت وحدت است مگر اینکه مجبور شویم به خاطر حفظ اصول لیست مستقل بدهیم».

مشخص نیست پایداری خود را در قبال چه جبهه‌ای تصور می‌کند که قرار است اصول زیر پا گذاشته شود و اگر تصور می‌کند ممکن است با گروه‌های مختلف اصولگرایی بر سر اصول اختلاف داشته باشد، اساسا چرا سخن از وحدت می‌زند؟ مگر می‌شود اصولگرایان با یکدیگر بر سر مبانی مشکل داشته باشند؟ جبهه پایداری طوری القاء می‌کند که انگار می‌خواهد با اصلاح‌طلبان رقابت داشته باشد که دبیرکلش از احتمال عدم توافق بر سر اصول سخن می‌گوید.

با این اوصاف هنوز نمی‌توان نظری قطعی درباره شیوه انتخاباتی جبهه پایداری ارائه داد و به نظر می‌رسد این تشکیلات سیاسی می‌خواهد صبر کند تا تحولات انتخاباتی را رصد کند تا ببیند ورود مستقل بیشتر به نفعش خواهد بود یا پیوستن به وحدت اصولگرایان. البته بسیاری از اصولگرایان می‌گویند که بدنه اصلی اصولگرایی در این دوره دیگر خیلی صبر نمی‌کند و اگر قرار باشد وحدت به دقیقه90 موکول شود، عطای وحدت سراسری را به لقایش می‌بخشند.