در سال‌های اخیر «جبهه پایداری» به یکی از سوژه‌های فضای سیاسی تبدیل شده است، از این رو هنگامی که یکی از چهره‌های این جبهه اظهاراتی را مطرح می‌کند واکنش‌های بسیاری را به همراه دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آن‌هم در سال منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و البته ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری. یکی از مواردی که برای دبیرکل این شاخه تندرو به‌وجود آمده به حاشیه‌های او با «محمود احمدی‌نژاد»، رییس جمهور جنجالی، باز می‌گردد و همینطور چالش‌ وحدت در اردوگاه اصولگرایی، که برخی معتقدند پایداری‌ها با سهم‌خواهی اجازه ارائه یک لیست واحد را نمی‌دهد. روز گذشته «صادق‌ محصولی» در مصاحبه‌ای تفضیلی با فارس به حاشیه‌های این روزهای پیرامون خود و پایداری‌ها پرداخته است. او با تمجید از احمدی‌نژاد خروج او از چارچوب مشخص شده را به عدم توانایی درونی او نسبت داده است. این سیاستمدار در بخشی از صحبت‌های انتخاباتی و به‌طور خاص در مورد ارائه لیست واحد اصولگرایی پرداخت و با تذکری به اصولگراها از آنها خواست تا از تجربه‌ گذشته درس بگیرند. با تاکید او بر اصول جبهه پایداری برای رسیدن به لیست واحد، به‌نظر مسیر وحدت در این اردوگاه را ناهموارتر از گذشته باید توصیف کنیم چون شاید سایر طیف‌های این اردوگاه از سناریوهای پایدرای استقبال نکنند. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید.

در رابطه با وحدت از اصول مصباح استفاده می‌کنیم

این سیاستمدار در ادامه به‌موضوعات انتخاباتی پرداخت در مورد اینکه اصولگرایان چند لیست انتخاباتی خواهد داد گفت: «فکر می‌کنم الان شرایط در جامعه نسبت به قبل بیشتر روشن شده است و جریان‌های انقلابی متوجه شده‌اند آن چیزهایی که دوره قبل می‌گفتیم درست بوده است. یعنی بایستی روی اصول و ارزش‌ها بیشتر ایستاد. شما خودتان شاهد هستید مثلا فرض کنید بعضی از دوستان می‌آیند می‌گویند سهم خواهی حرام است. در دور گذشته لیست نامزدهای تهران از طرف دوستان ائتلاف که خبرگزاری فارس اعلام کرد بعد از مدتی عوض شد! چرا لیست عوض شد؟ چه کسانی زیرِ میز زدند؟ خود همان‌هایی که در ائتلاف بودند. چرا؟ برای اینکه گفتند آنها از ما نیستند. خب اینکه می‌گویم فقط در شعار بدهید در عمل دچار تناقض می‌شوید این‌ها است. ولی همدیگر را باید به تقوا توصیه بکنیم «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی».

او در پاسخ به این سوال که پس با این مقدمه آدم احساس می‌کند بعید است که امسال یک لیست واحد را شاهد باشیم؟ اضافه کرد: «نه اتفاقاً برعکس. ما به شدت معتقدیم اگر بتوانیم به وحدت برسیم، باید این کار را انجام بدهیم. این مسئله برمی‌گردد به اینکه دوستان اصولگرا آیا از آن تذکراتی که می‌دادیم در رابطه با نماینده‌هایی که فاقد صلاحیت‌های اولیه هستند، درس گرفته‌اند یا نه؟ اگر گرفته باشند که حتما تحقق پیدا خواهد کرد و خوشحال هم می‌شویم و به‌دنبال آن هم هستیم. ما الان برای همه سناریوها آماده هستیم چون ما نمی‌دانیم که دوستان تصمیم و تکلیفشان چیست. ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم، هم برای لیست مستقل جبهه پایداری، هم برای اینکه اگر زمینه وحدت فراهم باشد با چارچوب‌های ارزشی و با شاخصه‌ها یعنی وحدتی شاخص محور نه شخص محور؛ اگر شرایطش پیش بیاید قطعاً ما استقبال می‌کنیم. ما در رابطه با وحدت یک مدلی را دنبال می‌کنیم که یک مدل اسلامی است. این مدل را حضرت آیت‌الله مصباح که یکی از اعضای شورای فقهای ما بودند و نور به قبرشان ببارد، ایشان در جلسه اعلام موجودیت جبهه پایداری این موضوع را باز کردند اگر شما فرصتش را داشته باشید تشریحش را می‌توانید در آنجا بخوانید ولی خلاصه‌اش تحت عنوان دوایر متحدالمرکز است یعنی دایره‌های داخل هم که یک مرکز متحد دارند. به این معنی که روی اشتراکات تاکید شود و هر چقدر که این اشتراکات در زمینه های مختلف بین گروه های مختلف بیشتر باشد زمینه همکاری و وحدت فراهم تر می‌شود. ولی در رابطه با بحث وحدت در انتخابات به طور مشخص ملاکمان همان چهار مرحله است: مرحله اول: یکدیگر را تخریب نکنیم. مرحله دوم: شاخص‌ها را تعریف کنیم. مرحله سوم: باتوجه به مبنای بررسی‌ها ببینیم حداکثر چند نامزد مشترک می‌توانیم داشته باشیم. مرحله چهارم: تلاش کنیم به لیست واحد برسیم که ایده آل ما است.»

از سال ۹۰ با احمدی‌نژاد تماسی نداشتم

دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به‌سوالی در مورد رییس جمهور با تاکید بر اینکه تاکنون فرد اجرایی را مانند احمدی‌نژاد نداشتیم گفت: «آقای احمدی‌نژاد کسی است که فارغ از اینکه دکترای دانشگاه را داشت، آن هم در رشته مهندسی، جنم مدیریت هم داشت. به لحاظ رسانه‌ای هم می‌شود گفت آدم کاریزماتیکی است. وقتی قرار شد هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد جلسات متعددی برگزار می‌شد و ایشان تا ریز قضایا می‌رفت. مدیر کلان کسی است که نگاه کلان داشته باشد. البته بحث کلانِ آقای احمدی نژاد با توجه به تغییراتی که در تفکر ایشان و رفتار متناسب با این تغییر تفکرشان حاصل شد، در واقع با یک جمله یا یک بخش نمی‌شود تعریف کرد.»

او در مورد نقطه تغییر آقای احمدی نژاد ادامه داد: «ببینید نکته‌ای که وجود دارد این است که تغییر ایشان به صورت یک نقطه نیست بلکه به صورت یک خط است. یعنی شما نمی‌توانید بگویید از امروز به بعد تغییر کرده است. تغییرات بعد از ریاست جمهوری ایشان به تدریج شروع شد و این نبود که بگوییم که از یک روز خاصی شروع شده باشد. شروع این مباحث از زمانی بود که آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور شد و گام‌به‌گام که جلو رفتیم به‌صورت رقیق ظاهر شد. ولی شما خودتان را به اندازه نیاز این پست به لحاظ خودسازی و روحی روانی آماده نکردید. بنده اصلی‌ترین عامل تغییر در ایشان را عدم آمادگی درونی می بینم. من از سال ۹۰  که از دولت بیرون آمدم با ایشان هیچ گونه ارتباطی نداشتم. نه تماس تلفنی داشتم، نه جلسه‌ای داشتم. لذا به جزء نمی توانم بگویم ولی جواب کلی‌اش در همان تغییرات فکری ایشان است که این تغییرات در جهت خلاف دیدگاه های قبلی و انقلابی ایشان است.»

جبهه پایداری