نمایندگان در جلسه روز سه‌شنبه 21 آذر به کلیات لایحه بودجه 1403 رای منفی دادند. پس از آن، دولت و مجلس هر یک مدعی هستند دیگری قصد اصلاح قیمت بنزین را دارد و هر دو نیز تاکید می‌کنند که قرار نیست این اتفاق رخ دهد.

تعیین تکلیف برای قیمت بنزین نهایی شد | دستور مجلس درباره تغییر قیمت بنزین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید. 

مجلس در میانه هفته گذشته، کلیات لایحه بودجه سال آینده را رد کرد؛ لایحه‌‌ای که کمیسیون تلفیق آن را تایید کرده بود اما نمایندگان مخالف و شاید در راس آنها، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس توانستند همکاران خود را به پاسخ منفی به آن مجاب کنند. قرار است پس از اصلاح لایحه در دولت و ارسال دوباره آن به مجلس، نمایندگان بار دیگر در 10 دی کلیات آن را به رای بگذارند. اما از فردای رای منفی قوه مقننه به متن ارسالی دولت سیزدهم، گویی نوعی رقابت میان دولتی‌ها و مجلسی‌ها شکل گرفته است که هر یک موضوعی حساس برای افکار عمومی را به دیگری نسبت دهد؛ احتمال اصلاح قیمت بنزین. 

رفع ناترازی انرژی با اصلاح قیمت؟

 دلایل اصلی مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه، آنگونه که از سخنان  قالیباف بر می‌آمد به دو موضوع بازمی‌گشت؛ عدم پیش‌بینی منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مشخص نبودن برنامه دولت برای ناترازی انرژی.

اما یک روز پس از تصمیم مجلس، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بدون اشاره به این موضوع گفت: «رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم؛ یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلا بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفا براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است.» (خبرآنلاین)

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. چرا که در مقابل، یکی از نمایندگان مجلس نیز از قصد دولت برای اصلاح قیمت بنزین در قالب برنامه هفتم توسعه خبر داد. آنگونه که انتخاب گزارش داده، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه برای اثبات این موضوع تصویری را از متن این لایحه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده است. این تصویر نشان می‌دهد که دولت در ماده 46 بر حفط مصرف انرژی در سطح سال 1401، با استفاده از «سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی» تاکید کرده بود اما به گفته زنگنه، مجلس این ماده را حذف کرده است.  

او تنها نماینده‌ای نبود که گفته‌های منظور در مورد تمایل مجلس به اصلاح قیمت بنزین را رد کرد. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ و جبار کوچکی‌نژاد عضو این کمیسیون نیز با او مخالفت کردند. 

آنگونه که پیدا است به نظر می‌رسد موضوع اصلاح قیمت انرژی، با توجه به حساسیت افکار عمومی فعلا در دستور کار دولت و مجلس قرار ندارد.