سخنان اخیر حسین مرعشی در نقد موسوی و تاجزاده و واکنش‌های تند اتحادملتی‌ها نشان‌دهنده آغاز جنگ تمام‌عیار دو طیف راست و چپ اصلاحات است.

رویارویی شدید طیف چپ و راست اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی سید حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگویی انتقاداتی را علیه میرحسین موسوی و مصطفی تاجزاده مطرح کرده و گفته است: «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقای مهندس موسوی و آقای تاج‌زاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد. خب سوال این است که آیا می‌توانید قانون را تغییر دهید؟ خب اگر می‌توانستید تا حال تغییر داده بودید. پس نمی‌توانید. حال، چون نمی‌توانید این را نیز نمی‌پذیرید که کشور با این قانون اساسی جلو برود».

پس از طرح این سخنان حسین نورانی‌نژاد قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، در یادداشتی سخنان مرعشی را اشتباه استراتژیک در مرزبندی با برخی از نیروهای جبهه اصلاحات و تلاش برای پهن‌ردن فرش قرمز زیر پای دیگران ارزیابی کرد.

در گذشته هم جدال دو طیف راست و چپ اصلاحات به دفعات دیده شده بود؛ به ویژه بر سر موضوع انتخابات. حزب کارگزاران باور دارد ترک انتخابات به معنای پایانی بر سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان است و حتی اگر قرار بر اصلاح باشد باید این کار از طریق صندوق‌های رأی انجام شود. در مقابل اما نیروهای چپ که عمدتا در حزب اتحاد ملت جمع شده‌اند می‌گویند مشارکت در انتخابات باید مشروط باشد و حتی به گفته سعید حجاریان هیچ ایرادی ندارد در شرایطی اصلاح‌طلبان مردم را دعوت به تحریم انتخابات کنند.

اختلاف‌نظرهای این دو طیف گفتمانی هم هست؛ به این معنی که طیف راست بیشتر تکنوکرات یا همان عملگراست، نگاهش اقتصادمحور با رویکرد لیبرال و توسعه‌محور و از قدرت انعطاف سیاسی بیشتری برخوردار است اما طیف چپ، افراطی است و در ظاهر شعار جامعه‌محور بودن را سر می‌دهد. لیدر کارگزاران هم به طور واقعی همواره اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است و لیدر چپ‌ها خاتمی اما آنها در بزنگاه‌هایی خاتمی را هم کنار زده‌اند و مشاهده شده است که از لیدر خود نیز در افراطی‌گری پیشی گرفته‌اند.

در انتخابات پیش روی مجلس اختلافات این دو طیف بالا گرفته است و سخنان مرعشی را نباید صرفا انتقادهایی به تاجزاده یا موسوی تلقی کرد زیرا کارگزاران می‌داند اگر بخواهد به همین منوال هم‌کاسه رادیکال‌ها باشد علاوه بر به نظر افتادن موجودیت اصلاحات، حیات سیاسی خودش هم به خطر خواهد افتد به همین دلیل می‌خواهد دستِ‌کم از نظر گفتمانی حساب خود را از رادیکال‌های جبهه اصلاحات جدا کند؛ موضوعی که البته واکنش‌های منفی طیف چپ را به دنبال دارد و خواهد داشت.