غلامحسین کرباسچی بر خلاف اصلاح‌طلبان رادیکال می‌گوید که جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم نکرده است.

جدال کارگزاران و تحریمی‌ها/ انشعابی بزرگ در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: رادیکال‌های جبهه اصلاحات به ویژه حزب اتحاد ملت می‌کوشند چنین القاء کنند که موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان تحریم انتخابات است اما این در حد ادعای آنها باقی نمانده است زیرا احزاب بسیاری از اعتماد ملی گرفته تا مردم‌سالاری و ندای ایرانیان همه بر مشارکت بالا در انتخابات تأکید دارند. در این بین حزب کارگزاران سازندگی از پیش‌گامان مشارکت در انتخابات است؛ چنانکه در سال98 و 1400 هم که رادیکال‌ها با این سخن که نامزد کاملا اصلاح‌طلبی در عرصه باقی نمانده، موضع جبهه اصلاحات را عدم مشارکت اعلام کردند کارگزاران لیست یاران هاشمی را منتشر یا در انتخابات ریاست‌جمهوری از عبدالناصر همتی حمایت کرد.

حالا هم وضعیت مانند سابق است و کارگزاران بر خلاف طیف محدود تندروی اصلاحات می‌خواهد مشارکت سیاسی اصلاح‌طلبان حفظ شود. اخیرا غلامحسین کرباسچی از اعضای این حزب که پیشتر دبیرکل کارگزاران بود، گفته است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نکرده‌اند. او می‌گوید: «اصلاح‌ طلبان انتخابات را تحریم نکردند چراکه اگر می‌خواستند انتخابات را تحریم کنند در بیانیه خود اعلام می‌کردند که در انتخابات اعلام داوطلبی نکنید. بنابراین استنباط بنده این است که اصلاح‌طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند».

کارگزاران گرچه تلاشش برای مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات است اما از قرائن و شواهد مشخص است که اگر احیانا بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان بخواهند مسیر تحریم را پیش بروند، این حزب به طور مستقل وارد انتخابات می‌شود و هیچ بعید نیست ائتلافی میان احزابی که خواهان مشارکت هستند پدید آید که در این صورت احتمالا شاهد انشعابی میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان رادیکال به وجود می‌آید.

در مدت اخیر بسیاری از کارشناسان می‌گویند که هیچ بعید نیست سال1402 زمان انشعابی بزرگ در جبهه اصلاحات باشد زیرا در حال حاضر تعدادی از طیف‌های اصلاح‌طلب به سمت اپوزیسیون حرکت کرده‌اند و مواضع آنها به شکل عجیبی شبیه به اپوزیسیون شده است. در واقع اکنون دوگانه اصلاح‌طلبی میانه‌رو و تندرو هم نیست و در حال حاضر با دوگانه اصلاح‌طلبی-اپوزیسیون مواجهیم که میانه‌رو برای آنکه به دام تندروها نیفتند، دست به انشعابی مهم می‌زنند.