جزئیات جدید از تصمیم گیری دولت برای تغییر قیمت بنزین را در ادامه دنبال کنید

تصمیم گیری جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین در سال آینده به لیتر چند تومان می رسد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر پیش بینی افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه۱۴۰۳ با یادآوری اینکه لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود، تاکید کرد که هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کاهش آلایندگی و توسعه ناوگان جمل و نقل عمومی، اظهار کرد:اصلی ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت ها است، به همین دلیل اصلی ترین اولویت دولت، برقی سازی خودروهاست.

وی افزود: دولت با سرعت زیاد در حال تامین خودروهای برقی بویژه در حمل و نقل عمومی است. ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل تحویل استان البرز شد. ۸۸ دستگاه تاکسی برقی تحویل شهرداری شد. برنامه ما این است که در یکسال ۱۰۰ هزار تولید برقی تامین کنیم. باید همچنین در مصرف انرژی  صرفه جویی کنیم. الگوهای مصرف باید اصلاح شود تا سوخت مایع کمتری در نیروگاه ها استفاده شود. باید منابع آلاینده کمتری وارد محیط زیست کنیم. اخیرا در اصفهان، گازوئیل یورو ۵ تولید می شود که کیفیت بالاتری دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت دولت بر مجوزهای کسب و کار انجام می شود، گفت: قانونگذار نظارت بر مجوز کسب و کار را پیش بینی کرده است. با توجه به تسهیل صدور مجوز کسب و کار باید نظارت بیشتری شود و در همین راستا هیات مقررات زدایی، نهادهای مربوطه را مکلف کرده که نظارت خود را بیشتر کرده و نظارت الکترونیکی هم ایجاد کنند.

نهادهای نظارتی باید در قبال نحوه اجرای قانون هوای پاک در دولت های قبل نظر دهند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که کدام دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل کرده‌اند؟ تصریح کرد: نهادهای نظارتی باید در قبال نحوه اجرای این قانون توسط دولت‌های قبل نظر دهند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه  در اجرای قانون هوای پاک در این دولت، اقدامات متعددی صورت گرفته است، اظهارکرد: تامین ارز برای واردات خودروی های برقی و هیبریدی را در اولویت قرار داده ایم. در تهران بیش از ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی ایجاد شده است. رئیس جمهور استانداران را مکلف کرده تا این قانون اجرایی شود. معاون اجرایی رئیس جمهور علاوه بر سازوکارهای موجود، از سوی رئیس جمهور مکلف شده گزارشی از اجرای قانون هوای پاک تهیه کند که اخیرا این گزارش ارایه شده است. جمع آوری گاز های فلر در دولت شروع شده است. این گازها به سمت تولید هدایت می‌شود. بنزین و گازوئیل تهران یورو ۴ و ۵ است. ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی در اصفهان به کیفیت یورو ۵ رسید.

وی درباره تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی که شورایی فرابخشی است باید قیمت را تعیین کند. دولت منابعی در بودجه پیش بینی کرده و کار خود را انجام داده است.

هیچ تصمیمی برای افرایش قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت بنزین افزوده شود، تصریح کرد: لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود. متن این لایحه وجود دارد. هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

وی درباره پول های آزاد شده ایران نیز افزود: پول ها تبدیل به یورو شده تا ارزشش حفظ شود. در بانک های ایرانی این پول ها وجود دارد. استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در اختیار این بانک است و به شیوه های مختلف مورد بهره برداری قرار می دهد.

بهادری جهرمی در ادامه این نشست درباره جزئیات موافقت‌نامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا، اظهار کرد: در چارچوب لایحه موافقت‌نامه عضویت در شانگهای، مجوز مجلس برای این قرارداد اخذ شده است، ولی اگر مجوز دیگری نیاز داشته باشد، مسیر قانونی طی خواهد شد. این موافقت‌نامه که توسط وزیر صمت با بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان امضاء شد، به تسهیل تجارت بین این کشورها کمک می‌کند. هزینه‌های تجارت را کاهش داده و تجارت غیرنفتی را افزایش می‌دهد. تعرفه‌های گمرکی کاهش می‌یابد. جذابیت‌های تجاری ایران برای تجار این کشورها افزایش می‌یابد. صادرات کالاهای راهبردی را هم تسهیل می‌کند. ۸۰ دردصد قلام برای صادارت ایران صفر خواهد شد.

دیپلماسی منطقه‌ای دولت، احیا و حفظ دریای خزر

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای مقابله با پس‌روی آب در بندر گز و بندر ترکمن، گفت: استمرار کاهش آب دریای خزر تحت تاثیرتغییرات اقلیمی و کاهش ورودی آب های ورودی رودخانه ها به دریای خزر است و رسالت مشترک همه کشورهای ساحل دریای خزر وجود دارد تا از نابودی گونه‌های جانوری در این منطقه جلوگیری کنند ومحیط زیست را حفط کنند. کنوانیسون محیط زیست دریای خزر به این موضوع پرداخته است. اکنون به تلاش جمعی منطقه‌ای برای حمایت جدی تر از زیست دریای خزر نیاز است. یکی از محورهای دیپلماسی منطقه‌ای دولت، احیا و حفظ دریای خزر است.

بهادری افزود: خلیج گرگان شرایط وخیمی داشت و ریزگردها به دلیلی خشک شدن آن حوزه، ایجاد شده و گونه‌های جانوری در معرض خطر نابودی بود و این شرایط، وضعیت گردشگری را هم تحت تاثیر قرار داده بود پس ضروری بود که اقدامات جدی انجام شود. در سفر اول دولت، دستور لایروبی داده شد که این اقدام انجام شد و در سفر دوم این لایروبی رونمایی و گزارس آن به مردم داده شد. براساس تصاویر ماهواره‌ای، یک ماه پس از پایان لایروبی و باز شدن کانال آشوراده، تراز آن خلیج حدود 35 سانتی متر افزایش یافته و مساحت خلیج گرگان از حدود 24 هزار هکتار به 30 هزار هکتار رسیده است.