طیف تندروی اصلاحات خاتمی را به اسارت گرفته است و حرف هایش را حتی در دهان او می‌گذارد.

قلدری رادیکال‌های اصلاحات در برابر مشارکت‌خواهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: همان‌طور که پیشتر نیز گفته می‌شد بهزاد نبوی در پی اختلافاتی با طیف تندروی اصلاحات از سمت خودکناره‌گیری کرد. موضوعی که البته اتحاد ملتی‌ها و دیگر تندروها مانند اطرافیان خاتمی در مجمع ایثارگران و شخص جواد امام آن را انکار می‌کردند و سعی داشتند چنین القاء کنند که نبوی به دلیل کهلوت سن از ریاست جبهه اصلاحات کناره گرفت.

حالا محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» تأیید کرده که نبوی کنار زده شد. او گفته است: «اختلافات در میان اصلاح‌طلبان موجب کناره‌گیری بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات شد و این اختلافات ادامه دارد».

او گفته که اختلافات موجود مربوط به موضوعاتی از جمله انتخابات و جایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. رهامی گزارش «مثلث‌آنلاین» مبنی بر رایزنی برخی اصلاح‌طلبان با نبوی برای بازگردان او به جبهه اصلاحات را تأیید می‌کند و می‌گوید: «دوستان با آقای نبوی صحبت کرده‌اند، اما این موضوع یک سیر طولانی داشته که با یک رایزنی و صحبت بعید است، قضیه حل شود. پیدایش نظرات و راهکار‌های مختلف برای موضوعات واحد، در داخل یک مجموعه سیاسی تا حدی می‌شود گفت طبیعی است. خصوصا اگر شرایط و اوضاع و احوال به نحوی که ملاحظه می‌شود هر روز سخت‌تر گردد، در این خصوص هم خود ایشان به این جمع‌بندی رسیده که باید به تصمیم ایشان احترام بگذاریم».

حالا چند نکته را می‌توان در پی سخنان اخیر رهامی مطرح‌ کرد: 

نخست آنکه تا اینجای کار بدنه اصیل اصلاح‌طلبان می‌خواهند وارد انتخابات شوند و سعی می‌کنند پلن‌های موجود برای ورود به انتخابات را بررسی کنند تا در صورت امکان با وحدت حداکثری در انتخابات شرکت کنند. در این بین اما طیفی رادیکال سعی می‌کند با حت فشار قراردادن مشارکت‌طلبان آنها را به انزوا برانند؛ نمونه‌اش همین وضعیتی است که بر بهزاد نبوی به وجود آورده‌اند.‌وضعیت بر محمدرضا عارف هم همین‌طور است و می‌بینیم وقتی او از لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید طیف‌هایی تندرو علیه او قلد علم می‌کنند و به انواع تحقیر و توهین علیه‌اش می‌پردازند تا عارف هم مانند نبوی عطای فعالیت سیاسی را به لقایش ببخشد.

دومین مسئله سید محمد خاتمی است. به نظر می‌رسد خاتمی با درک چنین فشارهایی برای آنکه در معرض فشارهای تندروها قرار نگیرد سعی می‌کند با آنها همراهی کند. به نوعی طیف تندروی اصلاحات خاتمی را به اسارت گرفته است و حرف هایش را حتی در دهان او می‌گذارد؛ وگرنه بر کسی پوشیده نیست خاتمی در تمام ادوار خط قرمز خود را شرکت در انتخابات معرفی می‌کرد.

سومین مسئله هدف رادیکال‌ها از چنین قلدرمأبی‌هایی‌ است. آنها که نزدیکی شأن به نهضت آزادی عیان است همان تفکرات اپوزیسیونی نهضت آزادی را پیش می‌برند و می‌خواهند مجموعه جریان اصلاحات را به این سمت ببرند. در واقع آنها در‌ مرحله اول می‌خواهند اصلاحات را به مصادره خود درآورند و سپس اصلاحات را به جبهه اپوزیسیون داخلی علیه نظام تبدیل کنند. مهم‌ترین قدمشان برای تحقق این هدف هم بستن پرونده انتخابات برای اصلاح‌طلبان است.

چهارم و نکته پایانی مقاومت بدنه مشارکت‌طلب اصلاحات و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در برابر گفتمان‌ اپوزیسیونی رادیکال هاست که به نظر می‌رسد اجازه نمی‌دهند جریان اصلاحات به مصادره یک طیف تندروی درآید؛ چه آنکه اکنون می‌بینیم بسیاری از گروه‌های اصلاحات زمینه‌هایی مشارکت در انتخابات را فراهم می‌کنند و حتی سخن از ائتلاف با دیگر طیف‌ها برای حضور‌ گسترده‌تر در میان است.