سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش می‌یابد؟

تصمیم جدید دولت درباره قیمت بنزین 1403 | قیمت بنزین به لیتری چند تومان می رسد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس گفت: دولت هیچ بندی برای گرانی قیمت بنزین در بودجه سال آینده نیاورده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش می‌یابد؟گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هیچ اسمی از گران شدن حامل‌های انرژی نیامده، ما هم در مجلس برآورد و پیش‌بینی‌مان بر این است که هیچ چیزی گران نمی‌شود و تبصره ۱۴ معروف که هدفمندی یارانه‌ها را با آن می‌بندیم بر همین اساس است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در لایحه دولت هیچ مبلغی بر افزایش حامل‌های انرژی نیامده است قطعا ما هم در مجلس به آن اضافه نخواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: اینکه بنده یک مصاحبه کردم و گفتم دولت می‌تواند این کار را انجام دهد بر اساس قانونی بوده که در سال ۸۸ هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و بر اساس آن، این اختیار را به دولت داده است، اما دولت وقتی اضافه می‌کند باید در قانون بودجه آن مبالغ و منابعی را که برایش حاصل می‌شود را در بحث مصارف بودجه بیاورد و مصارفش را مشخص کند، چون در لایحه چیزی نیامده است ما نمی‌توانیم بگوییم که دولت آن را اضافه می‌کند. قطعا مجلس هیچ رقمی را برای حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل اضافه نخواهد کرد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس بیان کرد: اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را می‌بندیم.

زارع گفت: بنزین اگر گران شود طبق قانون سال ۸۸ از اختیارات دولت است، اما نظر ما این بود اگر یک زمان دولت هر اندازه می‌خواهد افزایش دهد باید آن را به قانون بودجه بیاورد که فعلا دولت گفته بنایی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم و بر همین فرض بودجه را می‌بندیم.

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اگر قیمت بنزین بخواهد افزایش پیدا کند مجلس اظهارنظر خود را انجام می‌دهد، چون نمایندگان مجلس نمی‌خواهند افزایش پیدا کند به‌دلیل اینکه اقتصاد ما به بنزین وصل است و کل صنعت ما بر روی گازوئیل می‌چرخد لذا افزایش قیمت باید به تدریج و گام به گام باشد که جامعه آن را بپذیرد.

وی افزود: شرایط اقتصادی مردم در وضع خوبی نیست و گرانی بنزین بر روی همه چیز اثر می‌گذارد و نوسان نرخ ارز روی همه چیز اثر می‌گذارد لذا اگر افزایشی باشد باید حتما مجلس در جریان باشد، چون بودجه در اصل برای کشور و مردم است و نقشه راه یک سال کشور است، اما آن چیزی که در لایحه آمده هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی نداریم و بر همین اساس بودجه سال ۱۴۰۳ را می‌بندیم.