رئیس‌جمهور در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور با بیان اینکه بساط بی‌حجابی حتما برچیده خواهد شد، اما نحوه اجرایش تدبیر می‌طلبد، درخصوص فساد نیز گفت: بیش از هر کسی باید رییس دولت مدعی فساد باشد، هر موردی از فساد و ناهنجاری که در دولت یا دستگاه ها بوده، کشف کننده و پیگیری کننده آن خود مسئولان بوده اند و باید بعد از این هم ادامه یابد. ممکن است هر کسی دچار خطا شود اما مردم بدانند به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی اجازه نخواهیم داد فساد لانه گزینی کند.

رئیس جمهور: اجازه نخواهیم داد فساد لانه گزینی کند/ بساط بی‌حجابی حتما برچیده خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش اظهارات سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

نماز جمعه در تبیین دستاورد های انقلاب شکوهمند اسلامی و بیانه گام دوم نقش اثرگذاری دارد

* جایگاه نماز جمعه جایگاهی بسیار رفیع و اثر گذار است؛ هم در تبیین دستاورد های انقلاب شکوهمند اسلامی و هم در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که هم وضع موجود را به خوبی ترسیم کرده و هم چشم اندازی از آینده را ترسیم کرده است. 

* گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است.تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه‌گام‌دوم انقلاب اسلامی است.

امامان جمعه مصلحان واقعی جامعه هستند

* امامان جمعه، مصلحان واقعی جامعه هستند. کسانی که به دنبال اصلاح واقعی جامعه هستند. امامان جمعه با جدیت، پیگیری و حرکت مجاهدانه به دنبال اصلاح جامعه هستند.

* علمای ما همواره هم در جایگاه آگاهی‌بخشی و علم‌افزایی و تربیت نفوس مستعد بودند و هم در جایگاه اجرای عدالت و مبارزه با فقر و فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بودند.

* شهدای روحانیت مفاخر ما هستند. روحانیت در میان اقشار و اصناف اجتماعی بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

* چهره‌های نورانی و بزرگان روحانیت از شهید اول و شهید ثانی گرفته تا امام بزرگوار ما اثربخش بوده‌اند و امروز سلوک رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک عالم فرزانه انقلابی و جهادی که همواره سخن و رفتارش برای بنده طلبه حجت است، الگو بودن در فکر و اندیشه و عمل برای جامعه ما به همراه داشته‌اند.

شعارهای معرفی دولت‌های سابق، گفتمان نبود

* جایگاه نمازجمعه بسیار اثرگذار است و هم کارکردهای متفاوتی دارد در حوزه مقاومت و ایستادگی و تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی هم موثر است

* حقیقتا آنچه رهبر انقلاب از آن به عنوان قرارگاه فرهنگی و عبادی سیاس و اجتماعی و مقاومت نام برده اند، نام گذاری به حقی است

* ائمه جمعه در جایگاه نیروسازی برای کشور و نظام و دستگاه ها قرار دارند و نقش آفرینی نمازجمعه در دفاع مقدس و سازندگی را دیده ایم

ائمه جمعه نقش مهمی در باز کردن گره های ذهنی مردم در حوزه های مختلف دارند

* امامان جمعه پناه مردمند و شخصیتی که محوریت در استان و شهرستان دارند و چهره امیدآفرینند شناخته می‌شوند که در سختان و روشنگری هایشان امیدآفرینی می کنند و هم گره های ذهنی افراد را که به هر دلیلی اعم از غفلت و ناآگاهی ایجاد شده را باز می کنند 

* در حال حاضر که در دوره عدالت و پیشرفت قرار داریم، ائمه جمعه هم در جایگاه تعلیم و تربیت نفوس مستعده و معرفت افزایی هستند و هم در جایگاه اجرای عدالت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همت میگمارند این تلاش ها در مطالبه و پیگیری اجرای عدالت و مباره با فقر و فساد و تبعیض که شایسته نظام اسلامی نیست، موثرند این حساسیت ائمه جمعه نعمت الهی هم برای مسئولان است هم مردم

* تذکرات ائمه جمعه برای مسئولان یک گوشزد است و برای مردم نیز نعمت از این جهت است که احساس می کنند دیده می شوند و عدالت خواهی و حق طلبی دارند، امامان جمعه به دنبال اصلاح در امر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هستند

* ائمه جمعه به عنوان چهره مصلح در جامعه شناخته می شوند که دنبال اصلاح واقعی هستند و دلسوزند

کاهش چشمگیر رشد نقدینگی از ۴۷ به ۲۷ درصد در دولت سیزدهم

* از مهمترین دلایل تورم به گفته کارشناسان اقتصادی، مساله رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی که ابتدای دولت سیزدهم ۴۷ درصد بود به ۲۷ درصد کاهش یافته است و هدفگذاری کرده‌ایم که تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش یابد. رشد نقدینگی کاملا در کشور مهار شده است.

* یکی دیگر از علل افزایش نرخ تورم، ناترازی بانک‌هاست. دولت با همه توان تلاش می‌کند که بانک‌های ناتراز یا از گردونه خارج شوند و یا انضباط مالی را رعایت کنند.

* چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم. تیم اقتصادی و بانک مشخص شده که بر عملکرد آنها نظارت کند و اگر کوچکترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج خواهند شد.

* بسیاری از عزیزان دولت گذشته خودشان به من گفتند که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید در شروع کار؟ پاسخ دادم که توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور راه را برای ما باز خواهد کرد.

همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمد ها و مصارف وجود نداشته باشد

* دولت سیزدهم بدون استقراض چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود را پشت سر گذاشت و انرا حل کرد، تلاش شد آنچه موجب تورم است را رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود. 

* همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمدها و مصارف وجود نداشته باشد. 

* ما تلاش می کنیم هزینه ها را افزایش ندهیم از مجلس هم می خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می شود.

امروز بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه گازهای مشعل فعالیت می کنند

* گازهای مشعل از موضوعاتی بود که با ایجاد آلایندگی مردم را رنج میداد، تا قبل از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت کار میکرد اما در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت همکاری می‌کند و گاز های مشعل در حال کنترل است و این ثروت ملی حفظ خواهد شد. 

* تا پایان دولت این وضعیت را در هیج کدام از مناطق بندری شاهد نخواهیم بود.

* نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می‌شد که نساختند و ما کمبود داریم

* باید این کمبود جبران شود الان یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت در کشور داریم در برخی موارد به افراد زمین داده شده خصوصا در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکلتر است ولی کار در حال پیگیری است

* ساخت واحدهای خودمالکی و نوسازی بافت های فرسوده و مجتمع‌سازی هم شروع شده است.

بازگشت ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید در دولت سیزدهم