سعید حجاریان رسما و علنا شمشیر را برای انتخابات از رو بسته است. او می‌خواهد جبهه اصلاحات را به سمت اپوزیسیون شدن سوق دهد.

حجاریان از جان اصلاحات چه می‌خواهد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بگومگوی اخیر محمدرضا باهنر و سعید حجاریان دارای نکات مهمی است. اخیرا باهنر گفت: «حجاریان و علوی‌تبار که از گزینه خیابان حرف می‌زنند حتما صلاحیتی برای حضور در مجلس ندارند». حجاریان هم در پاسخ به او در کانال تلگرامی اش نوشت: «حال آن‌که من تصریح کرده‌ام بین انتخابات و خیابان منازل زیادی وجود دارد که نوبت به خیابان نمی‌رسد».

در ابتدا باید گفت که حجاریان سخن‌ خود را هم تحریف می‌کند. او در مهرماه امسال در یادداشتی نوشت: «حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست. از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد؛ یعنی تاکتیک‌های مختلفی در دنیا تجربه شده است که اصولگرایان به آن جاهل هستند و این جهل‌شان ناشی از نخواندن تاریخ سیاسی کشورهای مختلف است».

مشخص است حجاریان به هیچ وجه گزینه خیابان را انکار نکرده بود و حالا گویا بر فراموشی جمعی حساب باز کرده و برای فرار از پاسخگویی حرفش را تحریف کرده است.

اما این موضوع آنقدر مهم نیست وقتی او در جای دیگری از پاسخ به باهنر می‌گوید: «کسر شأن خود می‌دانم که در این انتخابات شرکت کنم».

حجاریان رسما و علنا شمشیر را برای انتخابات از رو بسته است. او پیش از این هم گفته بود چه ایرادی دارد اگر فردی خواهان تحریم انتخابات باشد و دوستانش را هم به تحریم دعوت کند. شاید کمتر کسی در سال‌های اخیر این سخن او را خوانده باشد اما کافی است به سالنامه ۱۴۰۱ روزنامه شرق مراجعه تا موضع واقعی حجاریان درباره تحریم انتخابات روشن شود. او در انتخابات سال۹۸ طرح مشارکت مشروط را مطرح کرد. در همان زمان گفته می‌شد که ایده اصلی حجاریان تحریم انتخابات است اما او این ایده را در عنوان فریبنده مشارکت مشروط مطرح می‌کند تا بتواند طیف میانه‌روهای اصلاحات را هم با توجیه‌های خود همراه کند. او می‌گفت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات باید مشروط به داشتن نامزدهایشان در عرصه رقابت باشد. می‌شد حدس زد که این سخن حجاریان صرفا بهانه جویی است و اگر نامزدهایشان تأیید هم شوند باز هم او می‌گوید شرط مورد نظر اصلاح‌طلبان محقق نشده است؛ کمااینکه در این دوره از انتخابات چنین شد و حالا که اصلاح‌طلبان نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده زیادی در اختیار دارند باز هم سعید حجاریان بر همان طرح خود اصرار می‌کند. با این وصف مشخص است حجاریان رسما می‌خواهد اصلاح‌طلبان را به سمت تحریم انتخابات سوق دهد.

نکته دیگر آنکه او در جبهه اصلاحات برای خود بازوی عملیاتی دست و پا کرده است. حزب اتحاد ملت به عنوان حزبی افراطی پیرو نظرات حجاریان‌اند و مشخص است که حجاریان در پشت پرده اختلافات شدید دو طیف چپ و راست قرار دارد. طیف حجاریان به افراد و گروه‌هایی اصلاح‌طلبی که خواهان مشارکت در انتخابات‌اند هجمه گسترده وارد می‌کنند و سعی در منزوی کردن آنها دارند؛ کمااینکه دیدیم چگونه باعث کناررفتن بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات شدند.

به نظر می‌رسد سعید حجاریان می‌خواهد جبهه اصلاحات را به سمت اپوزیسیون شدن سوق دهد و در این مسیر هم از هر ابزاری بهره خود را می‌برد؛ البته که باتوجه به شواهد و قرائن به نظر می‌رسد در این مسیر شکست خواهد خورد زیرا اکنون اکثریت عددی و گفتمانی در اختیار نیروهایی است که خواهان مشارکت همه‌جانبه در انتخابات‌اند.