یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: افراد درجه سه و چهار تأییدصلاحیت شده‌اند و با این وضعیت ممکن است مجلس آینده هم ضعیف باشد.

فعال اصلاح‌طلب: روحانی بی‌سیاستی کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان شوکی مهم به اعتدالی‌ها و البته اصلاح‌طلبان بود زیرا به نظر می‌رسد بخشی از برنامه‌ریزی‌های آنها دچار اخلاف شد.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پیش‌بینی می‌شد که برای رونق‌یافتن صحنه انتخابات به جز اصولگرایان از میانه‌روها هم تأییدصلاحیت شوند تا فضا رقابتی شود اما به نظر می‌رسد که در دقایق آخر چنین تصمیمی گرفته نشده است. تحلیل ‌ما این بود که در برابر تندروهای اصولگرا، ائتلافی میان میانه‌روهای اصولگرا مانند آقای روحانی و حزب اعتدال و توسعه و آقای لاریجانی با اصلاح‌طلبان ایجاد شود تا رقابتی در بگیرد اما چنین نشد و نه آقای لاریجانی به صحنه آمد و نه آقای روحانی در خبرگان تأییدصلاحیت شد».

او ادامه داد: «اکنون پروژه خالص‌سازی پیش می‌رود و برخی می‌خواهند به همه شکل جامعه به خودی و غیرخودی تقسیم کنند و در این دایره رئیس‌جمهور سابق هم که باشی اما اگر خودی نباشی نمی‌توانی وارد عرصه شوی. درباره آقای هاشمی رفسنجانی هم همین وضعیت رخ داد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شد و از ریاست مجلس خبرگان هم کنار زده شد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «البته این را هم بگویم که آقای روحانی هم بی‌سیاستی کرد. او نباید اخیرا در جلسه با مسئولان دولتش بگوید اکثریت مردم پای صندوق نمی‌آیند و مخالف انتخابات هستند و چنین حرف‌هایی. آقای روحانی یا اصلا نباید در انتخابات شرکت می‌کرد و در آن صورت هر حرفی ولو تندترین نظرات را می‌گفت اما وقتی می‌خواست در خبرگان نامزد شود، نباید از این حرف‌ها می‌زد. به هر جهت آنچه پیش‌بینی می‌کردیم که فراکسیونی در مجلس آینده متشکل از میانه‌روها در برابر تندورها شکل بگیرد، رخ نداد. فراکسیونی متشکل از میانه‌روها می‌توانست در مجلس اعتدال ایجاد کند».

آیتی در پایان گفت: «اکنون اگر بخواهیم کسانی که تأییدصلاحیت نهایی شده‌اند را تقسیم‌بندی کنیم، می‌بینیم که فرد خاصی نیست که شاخص جبهه اصلاحات یا میانه‌رویی باشد و افراد درجه سه و چهار تأییدصلاحیت شده‌اند و با این وضعیت ممکن است مجلس آینده هم ضعیف باشد».