هر کسی که در دل طلب دموکراسی دارد باید در انتخابات شرکت کند.

چرا مشارکت حداکثری دغدغه‌ای فراجناحی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس باقی است و همه جناح‌های سیاسی مشغول نهایی‌کردن استراتژی انتخاباتی‌شان هستند؛ از اصولگرایان تا اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها. طبیعی است که نوع نگاه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست از زمین تا به آسمان با یکدیگر تفاوت دارد و رقابت هم در همین تفاوت نگاه‌ها شکل می‌گیرد اما یک اصل در میان تمام آنهایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، مشترک است؛ تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات. اصلی که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب هم بوده است.

اما چرا همه دلسوزان نظام بر اهمیت تحقق مشارکت حداکثری تأکید می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش را در ابتدا باید در منافع ملی جست‌وجو کرد. تجربه نشان داده است هرچه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف بیشتر می‌شود؛ به ویژه در عرصه بین‌المللی که باعث می‌شود همه کشورها مقبولیت نظام اسلامی ایران را مشاهده کنند. طبیعی است که نظامی در چنین موقعیت ممتازی می‌تواند راحت‌تر و البته محکم‌تر با عرصه بین‌المللی گفت‌وگو کند.

وجه دیگر مشارکت حداکثری به خود مجلس برمی‌گردد؛ به این معنی که هرچه مجلسی برآمده از رأی بیشتر مردم تشکیل شود حتما مجلسی کارآمدتر خواهد بود. از سوی دیگر مردم هم تصمیمات چنین مجلسی را راحت‌تر می‌پذیرند زیرا همه احساس می‌کنند مجلس برآمده از رأی خودشان است.

مجلسی حداکثری قدرت نظارت بالاتری هم خواهد داشت و برای مثال دولت در مواجه با مجلس می‌داند که نظارت مجلس، عینا نظارت ملت است زیرا مجلس در حالت مشارکت حداکثری در انتخابات شکل‌گرفته از رأی اکثریت است.

موضوع دیگر به مسئله دموکراسی در کشور بر می‌گردد. مردم سالاری زمانی محقق می‌شود که مردم در سرنوشت خود تعیین‌کننده باشند و به هر دلیلی ولو آنکه خود مردم نخواهند که در انتخابات شرکت کنند، عملا نظر مردم از چرخه تصمیم‌سازی حذف می‌شود؛ با این وصف هر کس که دل در طلب مردم‌سالاری دارد باید در انتخابات شرکت کند.

با این اوصاف مشخص است که همه و همه که قانون اساسی و انقلاب اسلامی را قبول دارند فارغ از آنکه گرایش سیاسی‌شان چیست باید تلاش کنند تا زمینه‌های مشارکتی حداکثری فراهم شود و طبیعی است همان‌طور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند، هر کسی که مخالف انتخابات است، مخالف جمهوری اسلامی است.