اصلاح‌طلبان در آستانه یک انشعاب بزرگ قرار دارند. میانه‌رو‌ها خواهان ادامه سیاست‌ورزی قانونی‌اند و طیف رادیکال در پی اپوزیسیون‌کردن کلیت جریان اصلاحات است.

پیش‌بینی‌ها درست بود؛ آغاز انشعاب گسترده در جبهه اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چند روز پیش بود که جبهه اصلاحات با محوریت حزب افراطی اتحاد ملت بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که در تهران هیچ لیستی نخواهد داشت. یک روز بعد از انتشار این بیانیه، جمعی از اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای که به نوعی واکنش به بیانیه جبهه اصلاحات بود اعلام کردند که به جدیت وارد انتخابات می‌شوند و در پی تشکیل اقلیتی خوب در مجلس هستند.

تضاد این دو بیانیه به روشنی نمایانگر تضاد شدید دو طیف رادیکال و میانه‌روی اصلاحات است؛ به طوری که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود اصلاح‌طلبان در آستانه یک انشعاب بزرگ قرار دارند. طیف میانه‌رو خواهان مشارکت سیاسی و ادامه سیاست‌ورزی قانونی است و طیف رادیکال در پی اپوزیسیون‌کردن کلیت جریان اصلاحات است. حالا در نقطه‌ای قرار داریم که این دو طیف رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و می‌شود گفت که انتخابات پیش رو نقطه جدایی کامل این دو طیف از یکدیگر باشد.

پیش از اینها سید محمد خاتمی به عنوان لیدر اصلاحات قادر بود که اختلافات را ذیل نقش خود یا حل کند یا پنهان کند اما حالا هر دو طیف از خاتمی عبور کرده‌اند؛ به نحوی که رادیکال‌ها می‌گویند خاتمی مطالبات سیاسی ما را تأمین نمی‌کند و او را محافظه‌کار می‌دانند و میانه‌روها هم می‌گویند خاتمی دچار انفعال سیاسی شده است و مواضع صریحی مبنی بر دعوت اصلاح‌طلبان به کنشگری سیاسی نمی‌گیرد. به همین دلیل اکنون او نیز قادر نیست مانع از تشدید اختلافات میان اصلاح‌طلبان شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد بعد از انتخابات یازده اسفند شاهد یک جریان اصلاحات باشیم؛ همان‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند و بعد از این رادیکال‌ها جزو جریان اصلاحات تلقی نخواهند شد زیرا تمام عملکرد آنها نشان از اپوزیسیون‌شدنشان دارد؛ شاید اپوزیسیونی شبیه به نهضت آزادی و نه لزوما شبیه به سلطنت‌طلب‌ها و منافقین.