در ادامه جزئیات جدید از سهام عدالت جاماندگاان را بخوانید.

جاماندگان سهام عدالت بخوانند | ثبت نام سهام عدالت جاماندگان از این تاریخ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، نهایتاً شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد.

در هفته گذشته، شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن اعلام کرد در صورتی که شرکت‌های سرمایه پذیر در زمان مقرر سود مشمولان سهام عدالت را به حساب‌های این شرکت واریز نکنند، پرداخت مرحله دوم سود به صورت کامل انجام نخواهد شد.

براساس اخبار منتشرشده وراث جامانده از دریافت سود سهام عدالت متوفیان در مرحله دوم واریز سود در اسفندماه سال گذشته، تمام سود معوقه سال‌های گذشته را به شرط سجامی شدن در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در خردادماه دریافت می‌کنند. مراحل پرداخت سود سهام متوفیان از سال گذشته آغاز شده است.

در هفتم آذر ماه سال گذشته، پس از گذشت چندین سال از بلاتکلیفی، شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت سرانجام تصویب و اعلام شد.

مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شده بود و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روندسازمان بورس برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع این‌ها برگزار نشد.

در نهایت هم گره برگزاری مجامع سهام عدالت سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی برگزار و بنابر اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران همراه شد دومین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در این مجمع نیز ۶۳.۲ درصد از سهامداران مشارکت داشتند.مجامع سهام عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص شکل برگزاری آن هم مطرح کرده بود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم حضوری و هم الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود، اما رای‌گیری کاملا الکترونیکی است.

واریز سود سهام عدالت 1403

در ادامه هم حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ موضوعی که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آن‌ها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آن‌ها اثرگذار باشد.

مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر اعلام شد بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار شود بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند. نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

در نهایت گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی، برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که شرکت و دولت سود به دست آمده را بین افراد تقسیم میکنند. قیمت سهام عدالت برای افراد متفاوت است. قیمت فروش آن مشخص شده است . برای مشاهده جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افرادی که اقدام به تشکیل پرونده کردند، سود آن را دریافت خواهند کرد از روز گذشته یعنی ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ واریز سود آن عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها آغاز شد سودی که مرحله نخست آن آذر ماه بود.وی با اشاره به شرکت‌هایی که سود آن را پرداخت نکرده‌اند، گفت: تعداد ۸ شرکت از شرکت‌های سرمایه پذیر ، سود آن را پرداخت نکردند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد. البته برخی از این شرکت‌ها هنوز در مرحله قانونی هستند و ۶ شرکت هم تخلف کردند.براساس این گزارش، مرحله بعدی سود آن را خرداد پرداخت خواهد شد.

یکی از سیاست های دولت برای حمایت از اقشار مختلف جامعه است. طبق اعلام آمار رسمی از ابتدای تخصیص سهام عدالت به مردم یعنی از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود، اما به‌ تازگی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که زیرساخت های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهم متوفیان به وراث آنها فراهم شده و سامانه میراث که از هفته گذشته راه‌اندازی شده است به بهره‌برداری رسیده و آماده انتقال آن از متوفی به وراث است و در این مراحل نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

رئیس سازمان بورس در رابطه با انتقال سهمیه متوفیان به وراث آنها گفت: دستگاه‌ های مختلف به این سازمان کمک کرده‌اند تا به صورت الکترونیک بتوان سهمیه متوفیان را بدون دریافت کارمزد، به وراث آن‌ها انتقال داد. بر این اساس فقط لازم است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری‌ ها مراجعه کند.

قیمت سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

با توجه به وضعیت بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۶۱۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹۷ هزار و ۸۰۶ تومان معادل ۰.۷ درصد کاهشی شد.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۳۷۱ تومان رسیده است.

از این رو قیمت سهام عدالت متوفیان هم با احتساب آن و مجموع ارزش ۶۰ درصد قابل فروش برای سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۸ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۳۷۱ تومان می باشد.

مجید عشقی درباره سامانه میراث اظهار کرد: براساس زمانبندی که شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده است یکی از وراث باید با در دست داشتن مدارک لازم متوفی و وراث به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه کند و مشخصات متوفی را در آنجا وارد کند و نهایتا مشخص می‌کند که به کجا می‌خواهد برای اقدام مراجعه کند.

وی اضافه کرد: وارث مورد نظر در این مرحله به یکی از شعب کارگزاری مراجعه می‌کند. در ادامه مدارک هویتی خود را شخص به همراه گواهی انحصار وراثت را باید ارائه کند. شرکت کارگزاری پس از کنترل و بررسی مدارک آن را وارد سامانه می‌کند و در مرحله بعدی عملیات انتقال تحریر را به صورت الکترونیکی به وراث متوفی انجام خواهد داد.

وراث توجه داشته باشند در تمامی مراحل نقل و انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، نیاز به پرداخت هیچ گونه مبلغی نیست زیرا کارمزد از طریق شرکت سپرده گذاری از محل منابعی که سهام عدالت دارد، پرداخت می‌شود و هیچ یک از وراث نیاز به پرداخت مبلغ ندارند.

مبلغ سود سهمیه متوفیان ۱۴۰۲ چقدر است؟

امسال طبق آخرین پیگیری‌هایی که انجام شده، به احتمال زیاد سود سهام عدالت مانند سال گذشته به صورت دومرحله‌ای واریز خواهد شد. از این رو سود متوفی هم پس از انتقال به وراث آنها مانند سود سهام عدالت دیگر دارندگان به وراث آنها داده می شود.

تا کنون مجامع حدود ۹۰ درصد از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت برگزار شده و ۳ تا ۴ شرکت مانده‌اند که آن هم به زودی مجامع‌شان برگزار می‌شود و تکلیف سود سهامداران عدالت با برگزاری این مجامع روشن خواهد شد.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان

بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان به این شکل است که متقاضی باید در زمان مراجعه به کارگزاری، تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی را به همراه داشته باشد.

البته بر اساس اعلام سمات، رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد. همچنین اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه هم ضروری است.