آذر منصوری می‌گوید رأی‌ندادن در انتخابات 1402 بهترین اعتراض مدنی بود. سخن او را می‌شود سرآغاز اپوزیسیون‌شدن رئیس جبهه اصلاحات قلمداد کرد.

چهره واقعی آذر منصوری/ رئیس اپوزیسیون‌های داخلی یا رئیس اصلاح‌طلبان؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران و دبیرکل حزب اتحاد ملت در سخنانی گفته است که رأی ندادن در انتخابات 1402 بهترین اعتراضات مدنی بود. سخنان منصوری در حالی است که پیش از انتخابات او اتحاد ملتی‌ها مدعی بودند که جبهه اصلاحات و حزب اتحاد نفیا یا ایجابا درباره انتخابات نظری ندارند و به هیچ وجه مدافع تحریم انتخابات نیستند. استدلال آنها این بود که نامزدهای لازم در انتخابات ندارند و به همین دلیل لیست نمی‌دهند اما حالا با این سخن منصوری می‌شود دریافت که طیف رادیکال اصلاحات در پشت پرده طرح تحریم انتخابات را پیش می‌برد؛ البته آنها با شکست روبه‌رو شدند زیرا اکثریت اصلاح‌طلبان لیست دادند و در انتخابات شرکت کردند اما نکته حایز اهمیت شناخت این طیف است که حالا می‌شود گفت آنها رسما خود را در زمره نیروهای اپوزیسیون معرفی می‌کنند و حتی توانستند بر سید محمد خاتمی هم تأثیرات خود را داشته باشند تا جایی که خاتمی برای اولین در انتخابات شرکت نکرد.

طبیعی است هر فرد یا گروه سیاسی می‌تواند مسیر پیش روی خود را تعیین کند و ممکن است برخی بخواهند در قالب اپوزیسیون خود را رقیب نظام جمهوری اسلامی معرفی کنند که البته باید بپذیرند که دیگر نمی‌توانند در قالب رسمی به فعالیت سیاسی بپردازند اما مسئله در اینجا با آن دست از اصلاح‌طلبانی است که هنوز در یک جبهه با این رادیکال‌ها شناسایی می‌شوند. وقتی حزب کارگزاران سازندگی یا ندای ایرانیان یا اعتماد ملی در انتخابات شرکت می‌کنند و می‌خواهند به فعالیت رسمی سیاسی ادامه دهند، نمی‌توانند با چنین موضعی دور میزی بنشینند که اپوزیسیون‌هایی داخلی هم نشسته‌اند؛ همین دلیل است که از مدت‌ها پیش ضرورت انشعابی گسترده در جبهه اصلاحات را مطرح کرده است؛ ضرورتی که بعضا خود اصلاح‌طلبان هم بر آن باور دارند.

نکته پایانی آن است که مشخص نیست نیرویی مانند آذر منصوری که رسما از عدم مشارکت انتخاباتی حمایت می‌کند و آن را اعتراض مدنی می‌داند چرا باید رئیس جبهه اصلاحات باشد و بر همه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب نقش ریاست را داشته باشد؟