آذر منصوری که در میان موج انتقادهای اصلاح‌طلبان میانه‌رو به ریاست جبهه اصلاحات رسید حالا از سوی کمیسیون ماده10 احزاب برای این سِمت ردصلاحیت شد.

تمام حواشی آذر منصوری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آذر منصوری که به ریاست جبهه اصلاحات رسید، بسیاری از اصلاح‌طلبان انتقاد کردند که چرا یک نیروی رادیکال باید رئیس اصلی‌ترین تشکل سیاسی اصلاح‌طلبان شود؟ آنها می‌گفتند که اگر قرار است اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو مشارکت فعال داشته باشند، رادیکال‌شدن فضا به واسطه حضور افرادی چون منصوری باعث می‌شود که احیانا نیروهای ردصلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان بیشتر شود و عمل مسیر انتخاباتی جبهه اصلاحات دچار مشکل شود؛ چه آنکه پیش از منصوری بهزاد نبوی‌ای رئیس این تشکل سیاسی بود که هم سابقه بسیار طولانی در عرصه سیاست‌ورزی داشت و هم آنکه چهره‌ای معتدل بود و می‌توانست تمام گروه‌های اصلاح‌طلب را دور هم جمع کند و البته راهی برای بازگردادن سرمایه اجتماعی اصلاحات هم بگشاید. او ظرفیت خوبی هم برای گفت‌وگو با حاکمیت داشت و در مجموع ادامه ریاستش می‌توانست شرایط بهنگامی را برای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم رقم بزند اما حزب اتحاد ملت سعی کرد با راه‌انداختن هجمه‌های روانی علیه نبوی عملا او را به حاشیه براند تا جایی که گفته شد کهولت سن و شرایط جسمانی بهانه بود و نبوی از این میزان تخریب‌ها خسته شده بود و برای همین استعفا داد.

منصوری رئیس جبهه اصلاحات شد و رادیکال‌ها هم خشنود از این اتفاق. آنها بر اساس تئوری‌های افرادی چون حجاریان در همین مدت سعی کردند چنین القاء کنند که سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان اگر تحریم انتخابات نباشد، حتما مشارکت مشروط است و اگر نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلبان تأییدصلاحیت نشود، در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ سیاستی که مخالف مشی سیاسی احزابی مانند کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان و دیگر نیروها و گروه‌های میانه‌روی اصلاحات است.

مواضع منصوری در همین دوران ریاستش هم، چندان معتدل نشد و نشان داد نه‌تنها بنای تعدیل فضا را ندارد بلکه طبق پیش‌بینی‌ها تسهیل‌کننده مسیری رادیکال اتحاد ملتی‌هاست. حالا اما یک عضو کمیسیون ماده10 احزاب اعلام کرده است که صلاحیت آذر منصوری برای ریاست جبهه اصلاحات تأیید نشده است. او گفته است: «در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، صلاحیت آذر منصوری و ۱۲ نفر دیگر از احزاب مختلف توسط اعضا بررسی شد و با توجه به محکومیت قضایی این افراد،‌ صلاحیتشان قطعا رد شده است. این موضوع به دلیل طولانی شدن روند جلسه، صرفا صورتجلسه نشد اما بدون شک، جمع‌بندی اعضای جلسه بر ردصلاحیت این نفرات بود و بدون شک،‌ صلاحیت آذرمنصوری به عنوان دبیرکل جبهه اصلاحات و همچنین عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، رد شده است».

علت ردصلاحیت منصوری داشتن حکم قطعی قضایی اعلام شده است؛ محکومتی که در سال88 برای او صادر شده بود. حالا اصلاح‌طلبان مانده‌اند و دو راه پیش رو؛ نخست آنکه آیا بار دیگر اجازه می‌دهند رادیکال‌هایی از جنس اتحاد ملتی‌ها میدان‌دار جبهه اصلاحات باشند یا آنکه می‌کوشند به سمت میانه‌روی حرکت کنند.