ایرنا- «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی در اظهاراتی کم سابقه با اظهار نظر مبنی بر اینکه کشورش نمی تواند بخاطر آمریکا از ایران دست بکشد به خواسته های واشنگتن برای اعزام نیرو به تنگه هرمز دست رد زد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی، کانگ روز شنبه گفت: این طور نیست که چون متحد آمریکا هستیم باید در هر موضوعی با این کشور همراه شویم و هرچه خواسته آمریکاست، انجام شود از جمله در مورد تنگه هرمز نیز این طور است.

وی در حضور نمایندگان مجلس کره جنوبی تاکید کرد که دیدگاه ها و راهبردهای ما با آمریکا بخصوص وقتی مساله خاورمیانه و موضوعات سیاسی از این دست باشد که به روابط کره با دیگر کشورهای خاورمیانه پیوند خورده است، یکسان و یکجور نیست.

کانگ افزود ما با ایران از دیرباز روابط گسترده اقتصادی داشته ایم و حالا هم در تلاش هستیم تا صادرات کالاهای انسان دوستانه از این کشور به ایران و ارتباطات آموزش و پرورش میان طرفین استمرار پیدا کند.

وزیر خارجه کره جنوبی تصریح کرد درخصوص اعزام نیرو به تنگه هرمز به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم تنگه هرمز منطقه ای بسیار حساس و مهم است که ۷۰ درصد از نفت کره جنوبی را تامین می کند و تولید کننده یک ششم از نفت کل دنیا است.

این اظهار نظر، واکنش منفی کره جنوبی به اظهارات «هری هریس» سفیر آمریکا در این کشور است که تنها دو روز قبل ابراز امیدواری کرده بود با بالا گرفتن تنش ها در خاورمیانه، کره راضی به اعزام نیرو به تنگه هرمز شود.

وزیر خارجه کره جنوبی گفت که تنها اعزام واحد چیونگ هایه از سومالی به منطقه خاورمیانه که یک واحد مبارزه با راهزنی و دزدی دریایی است، می تواند یک گزینه باشد.

قرار است مقام های این کشور و آمریکا یک هفته دیگر در سانفرانسیسکو دیدار کرده و درباره تحولات خاورمیانه رایزنی کنند.