ایرنا- نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیرکل این سازمان، مراتب اعتراض شدید خود را به عملکرد دولت ترامپ در صادر نکردن ویزای وزیر خارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت، اعلام کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مجید تخت روانچی روز جمعه در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعتراض شدید خود را نسبت به کشور میزبان این سازمان و نگرانی عمیق خود را نسبت به تکرار عدم پایبندی به تعهدات قانونی آن و استفاده از کرسی مقر سازمان ملل به عنوان ابزار سیاسی علیه کشورهای خاص ابراز می کنیم.

 وی افزود: کشور میزبان به دغدغه ها و موضع قانونی سازمان نسبت به عدم صدور ویزا یا محدودیت های غیرقانونی آن در مورد برخی از کشورهای عضو، پاسخ مثبتی نداده است. در شرایط فعلی ، برای اصلاح این تخلف از قوانین بین المللی ، باید از روش‌های قانونی موجود استفاده شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت بر این باور است که ادامه رفتار ایالات متحده در عمل نکردن به تعهدات خود که بر عملکرد عادی نمایندگان ایران در سازمان ملل هم تاثیر گذاشته است، یک اختلاف قانونی بین کشور میزبان، سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

تخت روانچی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است بر اساس بند 21 توافقنامه مقر این سازمان، به حل و فصل این اختلاف بپردازد که اعتبار سیستم سازمان ملل متحد را زیر سوال برده است.

قرار بود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سطح وزیران خارجه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز پنج شنبه به نیویورک سفر کند که دولت آمریکا در ادامه فشار حداکثری بر ایران، برای رئیس دستگاه دیپلماسی، ویزای ورود به نیویورک را صادر نکرد.