یک رسانه آمریکایی با یادآوری اینکه ترامپ از رئیس‌جمهور قبلی خود به عنوان بنیان‌گذار داعش یاد کرده نوشته در نهایت ممکن است خود او به عنوان ناجی این گروه تروریستی شناخته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک رسانه آمریکایی در گزارشی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل صدور دستور ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ناجی داعش توصیف کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با عنوان اینکه «چرا داعش از از مرگ [سردار] سلیمانی مسرور است» نوشته است: «سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ که در آن زمان نامزد انتخابات بود باراک اوباما را بنیانگذار داعش خطاب کرد. اما در پایان کار، شاید این خود ترامپ باشد که به عنوان ناجی این گروه تروریستی شناخته می‌شود.»

نیویورک‌تایمز نوشته داعش بعد از رسیدن به اوج موفقیتش در سال ۲۰۱۵ به طرز قابل توجهی تضعیف شده بود، اما اقدام دولت ترامپ در ترور هدفمند سردار قاسم سلیمانی ممکن است این گروه را بار دیگر آماده بازگشت کرده باشد. 

این روزنامه با یادآوری نقش جنگ عراق در احیای القاعده نوشته است: «درست همان‌طور که حمله نابجای آمریکا به عراق ۱۷ سال پیش در سال ۲۰۰۳ به القاعده جانی دوباره بخشید، بازگشت به هرج و مرج در همان کشور ممکن است همین خدمت را به داعش کند.»

نیویورک‌تایمز به نقش موثر شهید سلیمانی در نابودی داعش نیز اشاره کرده و نوشته است: «اما جنگ در خاورمیانه، هیچ چیزی جز پیچیدگی ندارد؛ نیروهای نیابتی ژنرال سلیمانی با مبارزه بسیار موثری که با داعش داشتند به صورت غیرمستقیم به منافع آمریکا هم خدمت‌رسانی می‌کردند.»

روزنامه آمریکایی به کاهش نفوذ آمریکا در عراق در نتیجه ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس، جانشین فرمانده الحشد الشعبی اشاره کرده است. 

در این یادداشت آمده است: «نخستین نکته که آشکارترین مسئله است این است که نفوذ آمریکا در عراق اکنون آخرین نفس‌هایش را می‌زند. یکی از کسانی که همراه با ژنرال سلیمانی کشته شد [به شهادت رسید]، جانشین فرمانده "نیروهای بسیج مردمی" بود. این مسئله باعث شد که برای بسیاری از عراقی‌ها، آن حمله علاوه بر حمله به ایران حمله به عراق هم تلقی شود و دولت عراق را که همین حالا هم روابط پرتنشی با آمریکا دارد در وضعیت سخت‌تری قرار دهد.»

نیویورک‌تایمز در ادامه خاطرنشان کرده که این وضعیت هرج و مرج روی ثبات عراق تأثیرگذار خواهد بود.  این روزنامه نوشته است: «مسئله دوم اینکه هرج و مرج ثبات عراق را تهدید می‌کند. تهران، حمله به سردار سلیمانی را با حملات موشکی به دو پایگاه نظامی تحت اداره آمریکا پاسخ داد و بعید است که این پایان انتقال ایران باشد.»

روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرده است: «راهبرد نظامی ایران بر اساس عدم تقارن و به طور خاص بر اساس استفاده از نائبان نظامی تعریف می‌شود.» نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرده ایران به طور قطع، تلاش  خواهد کرد آمریکا را از عراق بیرون براند.