مدیرکل توافقنامه ها وتوسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از نهایی شدن سرمایه‌گذاری حدود ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار با کسب موافقت این کشور از آمریکا خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، هندی‌ها همواره یکی از مشتریان اصلی بندر چابهار برای سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و زیربخش‌های آن بودند اما پس از خروج یکطرفه و غیرمنطقی ترامپ از برجام کار برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران سخت شد. البته گفته می‌شد که بندر چابهار در تحریم‌های اخیر و ظالمانه مقامات آمریکایی استثناء است و هندی‌ها این امتیاز را از آن‌ها گرفته‌اند اما با این وجود هند نیز برای سرمایه‌گذاری در چابهار با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده بود که هم اکنون به نظر می‌رسد این موانع برطرف شده است.

محمد علی اصل سعیدی پور - مدیرکل توافقنامه ها وتوسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره گفت: بر اساس قراردادی که با هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار امضاء شده است، این طرف خارجی متعهد شده که حدود ۸۵ میلیون دلار در حوزه تجهیزات عملیات تخلیه و بارگیری سرمایه‌گذاری کند اما پیش از این برای خرید آن و انتقال پول با مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا مواجه شده بود.

وی افزود: در پی آخرین مذاکرات صورت گرفته هندی‌ها توانسته‌اند موافق آمریکایی‌ها برای این سرمایه‌گذاری را دریافت کرده و به زودی این اتفاق می‌افتد.

مدیرکل توافقنامه‌ها وتوسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این راستا هندی‌ها باید تجهیزات خود شامل جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری کالا را از شرکتی چینی خریداری کرده و آن را به بندر چابهار برای اجرای قرارداد خود بیاورند که در این صورت اتفاق بزرگی در این بندر رخ خواهد داد.

سعیدی‌پور به ایسنا گفت: با انجام تعهدات هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار سرعت عملیات تخلیه و بارگیری به صورت مضاعف رشد خواهد کرد و این مسئله می‌تواند در بهبود عملکرد بهار تاثیر بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر نیز با مصوبه مجلس شورای اسلامی بندر شهید بهشتی به منظقه آزاد چابهار می‌پیوندد و این مسئله نیز در رشد و پیشرفت منطقه بسیار موثر است.