استاد دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا تاکید کرد که اعضای برجام خواهان حفظ این توافق هستند با این حال فعال شدن مکانیزم حل اختلاف می‌تواند باعث تنش‌های بیشتر شود یا اینکه می‌تواند راهی برای سازش‌های جدید و حل نگرانی‌ها باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان کلاروسو (John Colarusso) استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و تاریخچه این روابط تحقیق و تدریس کرده است. وی نظرات خود را پیرامون اتفاقات اخیر بیان کرده است.

جان کلاروسو در ابتدا در مورد فعال شدن مکانیزم حل اختلاف گفت: این موضوع این واقعیت را  نشان می‌دهد که سایر امضاکنندگان این پیمان هنوز به برخی از اصول کلی پایبند هستند و می‌خواهند این توافق را حفظ کنند و توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم یک نگرانی اساسی برای اعضای برجام است و آن‌ها از این موضوع و کاهش تعهدات ایران ناراحت و نگرانند. 

فعال شدن مکانیزم حل اختلاف می‌تواند راهی برای سازش‌های جدید باشد

وی در ادامه در مورد فعال شدن مکانیزم حل اختلاف اضافه کرد: این اتفاق می‌تواند باعث تنش‌های بیشتر شود از طرفی هم می‌تواند راهی برای سازش‌های جدید و حل نگرانی‌ها باشد. 

استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا هم چنین در مورد عدم صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران در راستای شرکت در اجلاس سازمان ملل گفت: این موضوع نوعی دیگر از تلاش برای آزار و اذیت و فشار بر ایران است. اما این سیاست بسیار عقیم شده است. 

وی درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی نیز گفت: می توان برای توضیح این موضوع از یک حالت فلسفی استفاده کرد. مثلا هر اتفاقی دلیلی دارد. اگر B دلیل اتفاق C باشد و A دلیل B باشد در این صورت آیا A دلیل C است؟ می‌توان به این اتفاق این گونه نگاه کرد. جدال‌های بیشتر می‌تواند به تنش‌های بیشتری منجر شود اما چیزی که واضح است افزایش فشارها و تنش‌ها و احتمال درگیری توسط ترامپ پیش شرط لازم برای سقوط هواپیما بود.