جلسه دادگاه ترامپ در سنای آمریکا رأی به تبرئه وی از اتهامات وارده داد و پروژه دموکرات‌ها آنگونه که مطلوب آنها بود پیش نرفت.

 ترامپ با  رای سناتورها تبرئه شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 دموکراتهای آمریکا از ابتدای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تلاش‌های زیادی کرده و می‌کنند تا وی را تضعیف کنند.
اگرچه در اکثر موارد و جدای از سیاسی کاری حرف آنها درست نیز هست ولی نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید ترامپ را با خطرات جدی مواجه سازند.
استیضاح ترامپ مهمترین تلاش آنها برای تضعیف و در حالت ایده آلی خلع ید او از قدرت بود. اما چرا استیضاح با موضوع اوکراین مطرح شد؟
برای این موضوع چند دلیل قابل اقامه است. دموکراتها سعی داشتند بر روی موضوعی درباره ترامپ تمرکز کنند که در اصطلاح «محکمه پسند» باشد؛ «جنبه ملی داشته باشد و نه حزبی» و بتواند «سبد رأی ترامپ» را هدف قرار دهد.
بر این اساس آنها می‌دانستند تمرکز بر وجوه اخلاقی و فساد اخلاقی ترامپ نه محکمه پسند است و نه می‌تواند سبد رأی ترامپ را جابجا کند. چرا که درست چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ میلادی افشای یک فایل از فساد اخلاقی ترامپ که از سوی برخی کارشناسان به عنوان ضربه مهلک به ترامپ تفسیر شد نیز نتوانست آرای ترامپ را با خطر مواجه سازد.
اگرچه موضوع فساد اخلاقی موضوعی شاید محکمه پسند نیز باشد ولی ترامپ هم با تطمیع متهمان، شهود و … نیز بیکار نبود و به افکار عمومی القا می‌کرد که دموکراتها برای او توطئه چیده اند.
سبد رأی ترامپ و تمرکز او تاکنون نشان از این دارد که ترامپ بر روی سبد رأی خود متمرکز و درصدد است تا این سبد دچار خدشه نشودنکته‌ای که در این میان باید مد نظر قرار گیرد جامعه شناسی و روانشناسی رأی دهندگان به ترامپ است و اینکه چه افرادی به او رأی داده اند و اولویت آنها چه مسائلی است. سبد رأی ترامپ و تمرکز او تاکنون نشان از این دارد که ترامپ بر روی سبد رأی خود متمرکز و درصدد است تا این سبد دچار خدشه نشود.

سبد رأی او سفیدپوستان آمریکایی است که وجود مهاجران و رنگین پوستان را خطر برای خود می‌دانند و فرصتهایی را در اختیار گرفته اند که حق آنها بوده است. حتی در سبد رأی او سیاه پوستان و رنگین پوستانی که پیروزی دموکراتها را خطری برای خود می‌دانند نیز قابل مشاهده است. برای نمونه سیاه پوستان «مینه سوتا» و از قضا جایی که «ایلهان عمر» به نمایندگی از آنها وارد مجلس نمایندگان شده در زمره سبد رأی ترامپ هستند چرا که عمدتاً مشغول در معادن زغال هستند و پیروزی دموکراتها و تمرکز آنها بر روی انرژی پاک و پیوستن به توافق آب و هوایی پاریس خطری برای معاش آنهاست. از اینرو حتی رنگین پوستانی که معاش آنها از رهگذر حضور ترامپ در کاخ سفید تأمین می‌شود به او رأی خواهند داد.

بر این اساس دموکراتها در تلاش بودند تا روی موضوعی متمرکز شوند که جنبه ملی داشته باشد و کشش زیادی نیز برای زیر سوال بردن ترامپ داشته باشد.

موضوع مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین از دید آنها واجد این ویژگی‌ها بود. چرا که ترامپ در آن مکالمه «امنیت ملی آمریکا» را مورد معامله قرار داده بود.

در حالی که دونالد ترامپ تحقیقات را «قلابی» توصیف کرده و بارها تاکید کرده هیچ عمل نادرست و خلافی از او سرنزده‌است اما «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود مجلس نمایندگان بررسی موضوع عزل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را آغاز خواهد کرد و کرد.

دموکراتها در تلاش بودند موضوعی را در بحث استیضاح کنند که جنبه امنیت ملی داشته باشد که مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین این امکان را به آنها دادپلوسی با بیان اینکه اقدامات دولت ترامپ امنیت ملی آمریکا را خدشه دار می‌کند، افزوده بود که رئیس جمهور اقرار کرده که از رئیس جمهور اوکراین خواسته است اقداماتی را به منفعت سیاسی وی انجام دهد. هیچکس بالاتر از قانون نیست.

«متن منتشر شده کاخ سفید تأئید می‌کند که رفتار ترامپ انسجام انتخابات آمریکا و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است. رئیس جمهوری (ترامپ) تلاش کرده است تا بی قانونی را در آمریکا به یک ارزش تبدیل کند و اکنون در حال صادر کردن آن به خارج از کشور است».

چیزی که «پلوسی» در این خصوص دست روی آن گذاشته بود موضوع امنیت ملی آمریکا بود.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این خصوص اعلام کرده بود رئیس جمهوری (ترامپ) به جای منافع شخصی به منافع ملی آمریکا اولویت دهد.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفته بود این موضوع را بررسی خواهیم کرد که آیا دونالد ترامپ کمک‌های نظامی به اوکراین را به عملی کردن خواسته‌هایش مشروط کرده است یا خیر. از رئیس جمهوری می‌خواهیم که به منافع آمریکا و منافع ملت آمریکا و نه منافع شخصی اش اولویت دهد.

اگرچه مقوله تهدید امنیت ملی آمریکا در موضوع مکالمه ترامپ و رئیس جمهور اوکراین موضوع درستی بود ولی اینکه موضوع اوکراین چقدر برای افکار عمومی آمریکا «تهدید جدی» بود حائز اهمیت بود. به نظر نمی‌رسد اوکراین را افکار عمومی آمریکا چندان موضوع مهمی در امنیت ملی لحاظ کرده باشند.

در خصوص دلیل دیگر مطرح شدن بحث استیضاح ترامپ باید توجه داشت برخی از دموکرات‌ها از ماه‌های نخست ریاست جمهوری ترامپ خواستار استیضاح وی شده بودند. ایده استیضاح ترامپ در میان رأی دهندگان دموکرات محبوب بود به طوریکه در نظرسنجی اخیر ۷۳٪ از آنها طرفدار استیضاح وی بودند.

ارزیابی برخی دموکراتها این بود که استیضاح ترامپ تأثیر زیادی بر جمهوری خواهان و آمریکایی‌های طرفدار رئیس جمهور نخواهد داشتاما جمهوریخواهان با قاطعیت با این ایده مخالف بودند. ارزیابی برخی دموکراتها نیز این بود که استیضاح ترامپ تأثیر زیادی بر جمهوری خواهان و آمریکایی‌های طرفدار رئیس جمهور نخواهد داشت و با استیضاح، حذف ترامپ از صندوق‌های رأی در نوامبر ۲۰۲۰ بسیار سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل «نانسی پلوسی» و دیگر دموکراتهای پیشرو تمایلی به آغاز رسمی استیضاح وی نداشتند.

با این وجود پلوسی زمانی که آغاز روند استیضاح ترامپ را اعلام کرد، بسیار مصمم به نظر می‌رسید. البته یکی از دلایل آغاز روند استیضاح از سوی پلوسی، حفظ پیوستگی حزب بود و مخالفت او می‌توانست باعث گسست در حزب دموکرات نیز بشود.

بررسی آرای داده شده به دو اتهام متوجه ترامپ در بحث استیضاح از سوی سنا نشان از این دارد که دموکراتها نتوانستند آنچنان که علاقمند بودند استیضاح ترامپ را موضوعی فراحزبی جلوه دهندبررسی آرای داده شده به دو اتهام متوجه ترامپ در بحث استیضاح از سوی سنا نشان از این دارد که دموکراتها نتوانستند آنچنان که علاقمند بودند استیضاح ترامپ را موضوعی فراحزبی جلوه دهند. دموکراتها تنها توانستند ۴۷ رأی در مقابل ۵۳ رأی جمهوری خواهان در خصوص اتهامات مطرح علیه ترامپ در سنا کسب کنند که کاملاً نشان می‌دهد تنها اعضای دموکرات مجلس سنا به اتهامات رأی داده اند چرا که آرای سنا ۴۷ دموکرات در مقابل ۵۳ جمهوری خواه است.

در حالی که برای رأی آوردن استیضاح دموکراتها باید ۶۷ رأی (اکثریت دو سوم) را جلب می‌کردند.

بر همین اساس بود که میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا پیش از رأی گیری در مورد اتهامات دونالد ترامپ: محاکمه حزبی امروز به پایان خواهد رسید و ما اتهامات نادرست علیه ترامپ را رد می‌کنیم.

البته تلاش دموکراتها در بحث استیضاح ترامپ طولانی کردن روند استیضاح بود که با مخالفت سنا برای احضار شهود جدید تیر آنها به سنگ خورد. چرا که دموکراتها درصدد بودند تا با ورود شهود جدید و طرح اتهامات جدید علیه ترامپ موضوع را برای بررسی به مجلس نمایندگان و کمیته‌های مربوطه ببرند. ولی رأی منفی سنا به احضار شهود جدید، روند استیضاح را مطابق میل دموکراتها پیش نبرد.

تلاش دموکراتها در بحث استیضاح ترامپ طولانی کردن روند استیضاح بود که با مخالفت سنا برای احضار شهود جدید تیر آنها به سنگ خوردحال اردوگاه‌های دموکرات که در اولین مجمع انتخاباتی آیووا افتضاح بار آورده بود با تبرئه ترامپ در محکمه سنا نیز روزهای خوبی را به سر نمی‌برد. اختلافات درون حزبی آنها و تلاش برای حذف «برنی سندرز» و نداشتن نامزدی شاخص که بتواند ترامپ را با چالش جدی مواجه سازد احتمالات مرتبط با پیروزی ترامپ را بیشتر کرده است.

این افتضاح تا حدی بود که کارل شارو، طنزپرداز لبنانی، در مورد سیاه بازی‌های نرم افزاری حزب دموکرات برای نفله کردن برنی سندرز در انتخابات ایالت آیووا گفت: «مگر در آیووا هم سفارت آمریکا داریم؟ چون این دقیقاً شبیه شامورتی بازی‌های سفارت آمریکا در کشورهای دیگر در آستانه پیروزی کاندید چپ گراست»

از سوی دیگر نیز ترامپ با توافق در خصوص جنگ تجاری با چین و عملیاتی کردن فاز اول توافق با پکن توانسته جلوی ریزش آرای خود در ایالت‌های کشاورزی ایالات متحده آمریکا را بگیرد.