یک اندیشکده آمریکایی معتقد است مجموع تحرکات آمریکا موجب شده خاورمیانه به سمتی پیش رود که به شکل فزاینده‌ای به نفع ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز در تحلیلی نوشت: در وضعیت گسترش تنش میان ایران و ایالات متحده، سه واقعیت کلیدی نمایان شده است؛ عدم برخورداری آمریکا از راهبردی مشخص، حرکت خاورمیانه به نفع ایران و نیاز واشنگتن به راه‌هایی برای اولویت‌بندی دوباره در منطقه.
راهبرد آمریکا در برابر ایران و حتی کل منطقه، راهبردی آشفته و ناشیانه است. دولت ترامپ اقداماتی انجام می‌دهد که کاملا در تضاد با اهداف راهبردی است. از یک سو در راهبرد امنیت ملی و دفاعی‌اش، کاهش تمرکز بر خاورمیانه و رقابت قدرت با چین و روسیه را هدف‌گذاری می‌کند و از سوی دیگر اقدامات و سیاست‌هایی را پیش می‌گیرد که افزایش تنش در روابط با ایران و بنابراین گرفتاری بیشتر در خاورمیانه و همچنین گسترش نفوذ روسیه و چین را به همراه دارد.

خاورمیانه در مسیری پیش می‌رود که به شکلی روزافزون به نفع تهران است. مسائل سوریه، لبنان، عراق و یمن و حتی موضع‌گیری‌های کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دلخواه تهران است. ظرفیت و قابلیت نیروهای نیابتی ایران در گستره منطقه در حال رشد است و تهران همیشه راهی برای تامین سرمایه اولویت‌هایش می‌یابد.

ایالات متحده همچنان در برزخ خاورمیانه گرفتار مانده است.