یک استاد دانشگاه گفت: سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا دو مانع عمده رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام اقدامات مثبت‌تر برای حفظ برجام است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالرضا فرجی‌راد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر اخیر جوزپ بورل به ایران گفت: اروپا در مقابل آمریکا در موضع ضعف قرار دارد اما کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا چه در زمان خانم موگرینی و چه آقای بورل می‌خواهند نقش مثبت‌تری داشته باشد. الان در رابطه با برجام و ایران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان تصمیم‌گیرنده هستند، ضمن این‌که یک هماهنگی‌هایی بین اتحادیه و سه کشور در این رابطه وجود دارد اما اختلاف‌نظرهایی هم دیده می‌شود. جوزپ بورل شخصا معتقد است همه امضاکنندگان برجام باید به این توافق پایبند باشند نه این‌که فقط ایران آن را اجرا کند و وقتی قرار شد در این پست قرار بگیرد انتظار چنین مواضعی را از وی داشتیم.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: در سفری هم که آقای بورل به ایران داشت در دیدار با مقامات کشورمان مواضع ایران را شنید و مورد استقبال وی قرار گرفت و بعد که از ایران رفت هم اعلام کرد، نباید صرفا ایران به تعهداتش عمل کند بلکه اروپا هم باید به تعهداتش پایبند باشد.

سفیر سابق ایران در نروژ اظهار کرد: به طور طبیعی اقداماتی را آقای بورل انجام می‌دهد اما این‌که چقدر موثر است جای سوال دارد. البته موانعی بر سر راه دارد، یکی سه کشور اروپایی هستند و دیگری فشارهای ایالات متحده آمریکاست که تا کنون اجازه نداده کاری از پیش ببرند. در عین حال اظهارات جوزپ بورل فعال شدن مکانیسم ماشه را به تاخیر انداخت و فکر می‌کنم تا زمانی که انتخابات آمریکا برگزار شود، اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهد موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌ پرسش که به نظر شما اروپا تلاش دارد برجام به همین شکل حفظ شود یا برای به تعادل رساندن اجرای تعهدات در آن تلاش خواهد کرد؟ گفت: در این‌باره اختلاف‌نظر است. دیدگاه‌هایی از جمله از سوی جوزپ بورل و کشورهای مختلف اتحادیه وجود دارد که معتقدند برجام همین طور بماند. در عین حال افرادی مثل بوریس جانسون در انگلستان هستند که معتقدند باید بیشتر با ایالات متحده آمریکا هماهنگی داشته باشند.