نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید به مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران پرداخته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار حل و فصل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است. این طرح که عنوان آن «قانون دیپلماسی ایران» است هشت روز پیش به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معرفی شده است. سناتورهای آمریکایی در بخش «بیان سیاست‌ها» در این طرح به تشریح نقشه‌راه خود برای رسیدن به توافقی جدید با ایران پرداخته‌اند.

آنها تصریح کرده‌اند: «رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای ایران از آن نوعی که ایالات متحده قبل از خروج یکجانبه ترامپ از برجام داشت گامی معنادار برای جلوگیری از درگیری مسلحانه میان ایالات متحده و ایران خواهد بود.»

در ادامه این طرح آمده است: «در حالی که ایالات متحده دیگر جایگاهی در کمیسیون مشترک یا مکانیسم حل و فصل اختلاف که توسط سه کشور اروپایی در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ فعال شده ندارد باید از تلاش‌ها برای دستیابی به یکی از دو رویداد زیر حمایت کند:

۱) بازگرداندن همه طرف‌ها با پایبندی کامل به تعهداتشان ذیل برجام و جلوگیری از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس و ۲) مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام‌های قابل‌راستی‌آزمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام‌های برجامی.»

نمایندگان مجلس سنای آمریکا تصریح کرده‌اند در صورتی که ایران به نحو قابل‌ راستی‌آزمایی تعهداتش در برجام را به طور کامل اجرا کند، ایالات متحده و گروه ۱+۵ باید قبل از سال ۲۰۲۳ وارد مذاکرات با ایران برای رسیدن به «توافقی جامع» با این کشور شود.

سناتورها تصریح کرده‌اند ایالات متحده باید فضایی ایجاد کند که در آن نهادها و موسسات مالی بتوانند از معافیت‌های تحریمی موجود برای فروش کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و کالاهای پزشکی به ایران استفاده کنند.

همه بخش‌های مالی ایران را باید تحریم کنیم

این درحالی است که تد کروز سناتور تندروی جمهوری‌خواه بعد از تصمیم سازمان اقدام مالی درباره گنجاندن ایران در لیست سیاه خود با انتشار یک بیانیه از این تصمیم استقبال کرد.

کروز در بیانیه خود مدعی شده است: «توافق هسته‌ای فاجعه بار باراک اوباما، ایران را به سیستم مالی بین‌المللی دوباره مرتبط کرد و میلیاردها دلار پول به سمت حکومت ایران سرازیر کرد و به آنها هرچیزی که می‌خواستند، هدیه داد تا صرف حمایت از تروریسم و تکثیر سلاح کنند.

من از مدت‌ها پیش از کارگروه اقدام مالی درخواست کرده بودم که اقدامات متقابل علیه ایران را اعمال کند، چرا که برای حمایت از سیستم مالی جهانی از اقدامات غیرقانونی ایران لازم است و از دولت دونالد ترامپ به خاطر استفاده از نفوذ خود برای دستیابی به این هدف قدردانی می‌کنم.»

وی در ادامه همچنین ادعا کرده است: «تصمیم جدید کارگروه اقدام مالی نیاز به تحریم کل بخش مالی ایران را برای محافظت از بانک‌های آسیب‌پذیر در سراسر جهان تقویت کرده است. من از سالها پیش برای تحریم ایران تلاش کرده‌ام و قصد دارم با همکارانم در کنگره و دولت آمریکا برای اجرای این تحریم‌ها کار کنم.»

ممانعت از تحصیل

سه دانشجوی ایرانی

در آمریکا

از سوی دیگر در ادامه رفتار نامناسب و رویکرد ضدایرانی دولت واشنگتن در قبال اتباع ایرانی، منابع خبری آمریکایی بامداد شنبه از شکایت

سه دانشجوی ایرانی به دلیل ممانعت از ورود به خاک ایالات متحده

خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، اخیرا سه دانشجوی ایرانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به این کشور سفر کرده بودند، از برخورد غیرقانونی و منع ورود به ایالات متحده، به وزارت امنیت داخلی این کشور شکایت کردند.

نکته مشترک شکایت این سه دانشجوی ایرانی، داشتن روادید معتبر تحصیلی برای سفر به ایالات متحده و غیرقانونی بودن اقدام مأموران آمریکایی در ممانعت از ورود آنها به این کشور است به نوشته آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا هنوز به سؤالات درباره مشکل و شکایت این دانشجویان ایرانی

پاسخ نداده است.

بر این اساس، تاکنون پنج دانشجوی ایرانی به دلیل بازداشت چند ساعته، بازجویی‌های سخت و ممانعت از ورود به آمریکا و ادامه تحصیل توسط مأموران فدرال به وزارت امنیت داخلی این کشور شکایت کرده‌اند.