نشست کمیسیون مشترک برجام فردا در حالی برگزار می‌شود که دولت و وزارت خارجه عملا یکطرفه شدن اجرای تعهدات برجامی را پذیرفته و اعتراضی جدی به نقض تعهدات آمریکا و اروپا انجام نمی‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان: اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق، فردا چهارشنبه با حضور نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار می‌شود.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که پانزدهمین دور این نشست‌ها محسوب می‌شود، کمتر از یک هفته پس از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به ایران برگزار می‌شود.

دولت به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی به کاهش محدود برخی تعهدات در کنار اجرای توافق بسنده کرد.

جالب اینکه اروپایی‌ها با فرار به جلو مدعی شدند مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل را به اجرا ‌گذارند و حال آنکه همان‌ها طی 2 سال اخیر با وعده‌های پوچ مانند راه‌اندازی کانال‌های موسوم به اس‌پی‌وی و اینستکس، فقط فرصت‌سوزی کردند.

با این اوصاف معلوم نیست وزارت خارجه اساسا با چه هدفی در کمیسیون مشترک برجام شرکت می‌کند؟ آخرین بار در همین نشست و پس از آن بود که سه طرف کلاهبردار اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) ایران را تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه کردند. این هم از عجایب قراردادنویسی است که مکانیسم شکایتی در آن هم به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر باشد به نحوی که طرف ذی‌حق نتواند حتی برای احقاق حق خود شکایت کند!