وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد که از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامدهای منطقه ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در خصوص تحولات جاری در ادلب بیانیه ای را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامد های منطقه ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد.»

* ادامه تلاش های ایران برای برگزاری نشست سران آستانه در شرایط حساس کنونی

این بیانیه می افزاید: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند آستانه مبنی بر برگزاری این نشست در کشورمان، بر تداوم تلاش های خود جهت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تاکید دارد و معتقد است این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هرگونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات گام موثری بردارد.»

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با محکوم سازی اقدامات طرف های ثالث برای خدشه دار کردن این روند خصوصا ایالات متحده آمریکا که به صورت غیر مسئولانه ای همواره به دنبال بروز تنش در منطقه بوده و هدف از حضور خود در سوریه را نیز غارت منابع نفتی این کشور اعلام کرده است، با شرکای خود در روند آستانه کماکان در تماس نزدیک بوده و تلاش خود برای پایان دادن شرایط ملتهب موجود را ادامه خواهد داد.»

گفتنی است سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به درخواست ترکیه، جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی آخرین تحولات میدانی ادلب در سوریه، برگزار می‌کند. 

روز گذشته منابع خبری معارض و برخی شبکه‌ها از جمله الجزیره با اشاره به وقوع درگیری‌های شدید در شهر سراقب، ادعا کردند که گروههای تروریستی توانسته‌اند مجددا سراقب را به اشغال خود درآورند. با این حال یک منبع روس دقایقی بعد از انتشار آن خبر، سقوط سراقب را تکذیب کرده و گفت شهر در کنترل کامل ارتش سوریه است.  تروریست‌های وابسته به ترکیه نیز قصد داشتند با آغاز عملیات خود در جبهه سراقب، ارتش سوریه را مشغول کنند تا مانع از تداوم عملیات آن در منطقه مهم «جبل‌ الزاویه» در جنوب ادلب شوند. تروریست‌های «جبهه النصره»، «أنصار التوحید» (وابسته به داعش) و «أجناد القوقاز» شامگاه گذشته نیز به شمال غرب سراقب حمله کردند.

لازم به ذکر است، ۳۴ نظامی ترکیه بامداد امروز (جمعه) در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب رخ داد، کشته شدند. 

عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استانهای ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته مجددا آغاز شد و کماکان ادامه دارد.

جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) در صفحه توئیتر خود نوشت: «تنش‌های کنونی در ادلب باید به سرعت متوقف شود. خطر تبدیل شدن آن به یک درگیری نظامی نامحدود بین‌المللی  وجود دارد. همچنین باعث درد و رنج انسانی غیر قابل تحمل و به خطر افتادن غیرنظامیان شده است. اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد سریعاً تنش‌ها را کاهش داده و نسبت به تمام جان باختگان ابراز تأسف کنند. اتحادیه اروپا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از منافع امنیتی خود را انجام می‌دهد».