در حالی که اروپایی‌ها بدعهدی‌های برجامی را به اوج رسانده و حتی کانال بی‌محتوای اینستکس را هم پس از یک سال وعده عملیاتی نکرده‌اند، روزنامه دولتی ایران برای اروپا و سفیر سوئیس رپرتاژ آگهی در قواره خبر منتشر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : این روزنامه ضمن چاپ تصویر موهن سفیر سوئیس کنار چند کارتن دارو نوشت: مجوز نخستین تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان دوستانه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پنجشنبه گذشته صادر شد. ساز و کاری که براساس آن امکان تجارت برخی اقلام خاص از جمله دارو‌های حیاتی میان ایران و کشورهای اروپایی وجود خواهد داشت. بنابر گزارش ایرنا، سوئیس اعلام کرده است که ساز و کار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران از روز هفتم بهمن فعال شده و در گام نخست محموله‌ای شامل داروهای ضد سرطان و داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضای بدن به ایران منتقل شده است. مقام‌های کشورمان نیز تأیید کرده‌اند که مبادله‌ای به ارزش 2 و نیم میلیون دلار برای خرید دارو از طریق یک شرکت سوئیسی در چارچوب این ساز و کار صورت گرفته است.

کانال بشردوستانه موسوم به «شتا» (SHTA) که زیر نظر خزانه‌داری آمریکا فعالیت خواهد کرد، از 30 ژانویه 2020 در سوئیس آغاز به کار کرده تا دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام کشاورزی و خوراکی مستثنی از تحریم‌های ایالات متحده به ایران صادر شوند. بانک BCP مستقر در ژنو و شرکت تولید مواد دارویی نوارتیس Novartis آغازگر این ساز و کار جدید بوده‌اند.

رفتار عجیب روزنامه ایران در حالی است که رئیس بانک مرکزی 14 بهمن ضمن انتقاد از رفتار تبلیغاتی سفیر سوئیس گفته بود: واردات دارو و ملزومات پزشکی ما در 10 ماه گذشته، 2 هزار برابر حجم واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس است.

از سوی دیگر قبل از ادعای اخیر، ایران در یک سال اخیر بیش از 272 میلیون دلار از سوئیس واردات داشته و کانال کذایی دروغی بیش نیست ثالثاً برجام قرار بود تمام تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی ایران را در ازای انبوه امتیازات هسته‌ای واگذار شده را بردارد، اما پس از رفتار کلاهبردارانه آمریکا و اروپا، ابتدا به اس‌پی‌وی و اینستکس (مبادله غذا و دارو در ازای نفت فروخته شده ایران به کشورهای غیر اروپایی) تقلیل یافت و سپس، همان نیز اجرایی نشد. این در حالی است که عراق در دوره تحریم‌های سازمان ملل، از تحریم‌های غذایی و دارویی مستثنی شده بود. اما از صدقه سربرجام، اکنون سطح مذاکره و آمد و شدهای بی‌خاصیت دوساله، به رفتار موهن سفیر سوئیس و جشن مضحک روزنامه دولتی ایران تقلیل یافته است.