وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای با بیان اینکه با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم، از رهبران سیاسی این کشور و کشورهای منطقه دعوت کرد برای حل اختلافات پیش آمده در افغانستان تلاش کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم : وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات جاری در افغانستان بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و در مورد تبعات غیر قابل پیش بینی اختلافات پیش آمده در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور بر ثبات داخلی و آثار منطقه‌ای آن احساس خطر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران وضعیت پیش آمده را ناشی از بی توجهی دولت آمریکا به مشکلات موجود در برگزاری انتخابات‌ها در افغانستان و غفلت از درس‌های گرفته شده از آنها خصوصا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ آن کشور می‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: اولویت دادن به نیازهای تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ماه نوامبر آینده و شتابزدگی غیر مسئولانه آن کشور برای پیشبرد گفتگو ها بدون نظرداشت منافع و امنیت منطقه موجب بی توجهی به مسائل داخلی شد که شکل گیری وضع موجود از آثار آن بی توجهی است.

این بیانیه خاطرنشان کرده است: پس از بروز اختلافات جاری بین جناب آقای دکتر غنی و جناب آقای دکتر عبدالله متاسفانه همچنان شاهد ادامه سیاست‌های یکجانبه دولت آمریکا و قربانی کردن مصالح ملی مردم افغانستان برای تامین اهداف تبلیغاتی رئیس جمهور آن کشور بوده‌ایم که نتیجه آن پیش بردن افغانستان در مسیر تعمیق بحران و افزایش تنش‌های سیاسی در آن کشور است.

*دعوت از رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت‌شان

وزارت خارجه در این بیانیه تأکید کرده است: اکنون جمهوری اسلامی ایران در راستای مصالح عمومی مردم افغانستان و به منظور حفظ صلح و ثبات در آن کشور که آثار عمیق منطقه‌ای دارد، رهبران سیاسی افغانستان و همچنین کشورهای منطقه را دعوت می‌کند تمام ظرفیت‌های خود را برای یافتن راه برون رفت از اختلافات پیش آمده بین دو رهبر در ارتباط با نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آن کشور به کار گیرند.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با ایجاد دولتی فراگیر با مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی افغانستان هر چه زودتر زمینه آغاز گفتگوهای بین الافغانی با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی آن کشور به شمول طالبان فراهم شود.

وزارت خارجه در پایان این بیانیه اعلام کرده است: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته، در تلاش‌های منطقه‌ای که با هدف حل مشکلات در افغانستان صورت می‌گیرد حضوری فعالانه داشته و ظرفیت‌های خود را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه به کار گیرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۱ اسفند ماه در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری تحلیف همزمان دو رئیس جمهور در افغانستان گفت: از مدت‌ها قبل تمام تلاش خود را در سطوح مختلف برای همگرایی و همدلی مردم افغانستان، گروه‌ها و شخصیت‌ها در این کشور انجام دادیم و به طرفین متذکر شدیم که تنها راه رونق و رفاه و ثبات و امنیت در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت شخصیت‌ها، گروه‌ها، احزاب و مسئولان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد و ثبات سیاسی به افغانستان برگردد و از این مرحله عبور کنند. ایران همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا این اتفاق در کشور دوست و برادر ما جمهوری اسلامی افغانستان رخ دهد.