یک روزنامه آمریکایی از احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای با اشاره به شمار قربانیان کووید-۱۹ در ایران نوشت: در حال حاضر تحریم ها به اقتصاد ایران یک شوک وارد کرده و تنش ها بین تهران و واشنگتن در سطح بالایی قرار دارد. دولت جمهوری خواه آمریکا سعی کرده است با فشار حداکثری بر اقتصاد ایران، این کشور را وادار به تغییر رویه کند. 

هفته گذشته وزارت خزانه داری آمریکا نام چندین شرکت و فرد در نقاط مختلف جهان را به اتهام همکاری با ایران وارد فهرست تحریم ها کرد. دور تازه تحریم ها که صنعت پتروشیمی ایران را هدف قرار داده است، در شرایطی اعمال می شود که شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران رو به افزایش است. مقامات ایرانی برای مقابله با کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار وام کرده اند و به نظر می رسد که در مقطع فعلی، دولت آمریکا باید اجازه ارایه این وام به ایران را بدهد.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: تحریم های آمریکا مستقیما عامل شیوع بیشتر کرونا در آمریکا نیستند اما این تحریم ها برای اقتصاد این کشور مشکلاتی را ایجاد کرده اند که باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا شده اند. در نتیجه محدودیت های بانکی، اکنون واردات اقلام پزشکی و غذایی نیز با مشکل مواجه شده است و در شرایط شیوع کرونا، این تحریم ها از نظر اخلاقی کاری اشتباه است. 

آمریکا می تواند از طریق تسهیل شرایط ارایه وام صندوق بین المللی پول به ایران در مهار ویروس کرونا کمک کند. تعلیق تحریم ها و تسهیل ارایه تسهیلات به ایران از طریق صندوق بین المللی پول و همچنین پیشنهاد کمک به ایران توسط آمریکا، می تواند راهی برای کاستن از تنش ها با ایران باشد. 

در روزهای اخیر شمار زیادی از نهادها و کشورهای مختلف خواهان لغو تحریم ها علیه ایران و سایر کشورها برای مقابله با کرونا شده اند. روسیه و هفت کشور دیگر در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم ها شده و اتحادیه اروپا از حمایت خود برای ارایه وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول خبر داده است.