استاد دانشگاه کلمبیا تحریم‌ها را بی‌نتیجه دانست و تاکید کرد: کمک‌های بشردوستانه در شرایط فعلی ضروری است. اما رویکردی که دولت ترامپ در پیش گرفته است بر خلاف ادعاهای کاخ سفید، این موضوع را نشان نمی‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فارس: رابرت جرویس(Robert Jervis) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیراموت تنش‌ها و روابط ایران و آمریکا در شرایط کنونی پرداخت.اروپا تلاش چشم‌گیری برای لغو تحریم‌ها علیه ایران نکرده است.
وی در ابتدا در مورد عدم تلاش چشم‌گیر اروپا برای لغو تحریم‌ها گفت: تسلط اقتصادی ایالات متحده بیش از حد بزرگ است، بنابراین تهدید به تحریم‌های ثانویه مؤثر است. در آغاز انتظار مقاومت بیشتری از اروپا را در مقابل آمریکا و ترامپ داشتم، اما اهمیت بازار و سیستم مالی ایالات متحده برای اروپا بسیار زیاد است. بنابراین اروپا تلاش چشم‌گیری برای لغو تحریم‌ها علیه ایران نکرده است.

بهبود روابط و یا افزایش تنش‌ها فعلا در دستور کار آن‌ها نیست

جرویس در ادامه با اشاره به درگیری ایران و آمریکا با کرونا گفت: هر دو این کشورها با کرونا درگیر هستند و نمی‌توانند به موضوع دیگری فکر کنند. بهبود روابط و یا افزایش تنش‌ها فعلا در دستور کار آن‌ها نیست.

وی در ادامه با اشاره به عدم لغو تحریم‌ها در شرایط شیوع کرونا گفت: آمریکا به ویژه پمپئو امیدوار هستند که بتوانند از طریق فشار و عدم لغو تحریم‌ها در شرایط فعلی و شیوع بیماری ایران را به سمت مورد نظر خود هدایت کنند.

ترامپ نمی‌خواهد بی‌نتیجه بودن فشار تحریم‌ها را قبول کند 

جرویس در ادامه تاکید کرد: سیاست فشار و تحریم بی‌نتیجه است اما آمریکا و دولت ترامپ نمی‌خواهد این موضوع را قبول کند و هنوز باور به ناکارآمدی تحریم‌ها ندارند.

رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران خلاف ادعاهای بشردوستانه کاخ سفید است

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تحریم‌ها در شرایط کنونی گفت: من شدیدا معتقدم که ترامپ باید روند ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم ایران را فراهم کند. کمک‌های بشردوستانه در شرایط فعلی ضروری است. اما رویکردی که دولت ترامپ در پیش گرفته است بر خلاف ادعاهای کاخ سفید، این موضوع را نشان نمی‌دهد و نشان می‌دهد آن‌ها رویه متفاوتی برای کمک به ایران در پیش گرفتند.

امیدوارم ایران بتواند روش تعدیل اثرات تحریم‌ها در این شرایط را پیدا کند

وی تاکید کرد: امیدوارم ایران بتواند روش تعدیل اثرات تحریم‌ها در این شرایط را پیدا کند و خود را با تحریم‌ها تطبیق دهد.