​به اعتقاد ناظران، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال تجدیدنظر دولت واشنگتن در تحریم‌ها علیه ایران و برخی کشورها در خلال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، تغییر لحن وزارت خارجه آمریکا است که سیاست تهاجمی و سختگیرانه آن با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: استنباط برخی‌ها از اظهارات "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا که طی آن از امکان کاهش تحریم‌ها علیه ایران در سایه ایپدمی جهانی سخن گفته، اشتباه است. همین مرد در همین کنفرانس خبری دروغ‌های دولت متبوعش را تکرار کرد و مدعی شد که کمک‌های انسانی و پزشکی شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود. این ادعا در حالی مطرح شده است که جامعه جهانی و در راس آن سازمان ملل متحد و همپیمانان آمریکا، صدای سرزنش‌شان را بالا برده و درباره یاوه‌گویی پمپئو و ارباب احمقش، "دونالد ترامپ"، هشدار می‌دهند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مانع از تجارت شرکت‌های بین‌المللی با ایران در زمینه کالاهای اساسی و پزشکی می‌شود.

از سوی دیگر، پمپئو در حالی مدعی کاهش احتمال تحریم‌های دولتش علیه ایران شده است، که او از مشخص کردن موعد دقیق این اقدام طفره رفت. زمانی‌که از او پرسیده شد که آیا احتمال می‌رود این کاهش تحریم‌ها از 20 ماه مارس آغاز شود، فقط به گفتن دروغ‌های تکراری‌اش بسنده کرد و اظهار داشت: "تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای بشردوستانه نمی‌شود"!.

به نظر می‌رسد این اظهارات نمایشی پمپئو مبنی بر کاهش تحریم‌ها علیه ایران به این دلیل مطرح شده است که از انتقادهای تند بین‌المللی، که علیه آمریکا به دلیل سیاست‌های غیرانسانی و غیراخلاقی‌اش در قبال ایران و اصرارش به ادامه این سیاست در بحبوحه مبارزه ایران با کرونا مطرح می‎‎شود، بکاهد. آمریکا طی هفته‌های گذشته تحریم‌ها علیه ایران را با ایجاد موانعی در مقابل صادرات نفت ایران تشدید کرده است.

برخی می‌گویند که "تغییر" در لحن پمپئو شاید واکنشی به تحرکات اروپا است که اخیرا آلمان اعلام کرده که در کنار فرانسه و انگلیس تجهیزات پزشکی خود را در چارچوب مکانیسم "اینستکس" به ایران ارسال خواهد کرد. این کانال مالی از مدت‌ها پیش برای فراهم کردن امکان تجارت محدود با ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی شده بود ولی در عمل اجرای آن آغاز نشده بود.

جنایت آمریکا علیه ایران، که از طریق محروم کردن ملت ایران از دارو و تجهیزات پزشکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، صورت می‌گیرد و "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی از آن به "تروریسم پزشکی" یاد کرده، لکه ننگی بر پیشانی دولت تروریست، نژادپرست و تندروی دولت آمریکا است و این لکه فقط با لغو کامل تحریم‌های ظالمنه و یک‌جانبه علیه ملت ایران و پرداخت غرامت به شمار زیادی از قربانیان ویروس کرونا از بین خواهد رفت.

سعید محمد- العالم