ایرنا- سرلشکر «سمیر زکی» فرمانده نیروی هوایی عراق روز دوشنبه به دنبال خروج دو روز پیش نیروهای آمریکایی از پایگاه الحبانیه، گفت که این مکان نظامی برای انجام عملیات هوایی نیروهای عراقی آماده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به سرکردگی آمریکا شنبه گذشته پایگاه الحبانیه در استان الانبار را تخلیه و اداره آن را به ارتش عراق واگذار کردند. 

سرلشکر زکی در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه، آمادگی پایگاه هوایی حبانیه را برای عملیات هوایی نظامی در غرب عراق تأیید کرد.

وی بیان کرد که نیروی هوایی ارتش عراق دارای قابلیت های بسیار بالایی است و این نیرو، پیشینه طولانی در پشتیبانی از یگان‌های نیروی زمینی در انجام هر نوع عملیاتی دارد.

فرمانده نیروی هوایی عراق ادامه داد که پس از موافقت مقام های بلندپایه عراق، پایگاه هوایی الحبانیة به انواع پهپادهای شناسایی مجهز می شود. 

سرلشکر زکی یادآور شد که فرماندهی نیروی هوایی عراق پیش از خروج آمریکایی ها، کار انتقال جنگنده‌های ارتش مانند اسکادران ۸۸ و ۵۵ به این پایگاه را آغاز کرد.

وی گفت که امکانات پایگاه الحبانیه کامل است و منتظر صدور دستورهای لازم از سوی رییس ستاد ارتش عراق برای تکمیل عملیات نظامی علیه تروریست‌ها هستیم.

ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به سرکردگی آمریکا روز شنبه، پایگاه نظامی «الحبانیه» در استان الانبار واقع در غرب عراق را به نیروهای امنیتی این کشور تحویل داد.

ائتلاف ضد داعش در این باره با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که نیروهای امنیتی عراق قادر به مقابله با داعش در استان الانبار بوده و هستند.

این در حالی است که دولت عراق روز دوشنبه گذشته، پایگاه نظامی دیگری را در استان نینوا واقع در شمال این کشور که محل حضور نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا بود، از این ائتلاف تحویل گرفت.

ائتلاف بین المللی همچنین در ۲۶ مارس (۱۰ فروردین) پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل را به نیروهای عراقی تحویل داد و نیروهای ائتلاف نیز طبق تعهدهای خود از آن عقب‌نشینی کردند.

پیشتر نیز در ۱۹ مارس، نیروهای امنیتی عراق پایگاه «القائم» را از نیروهای ائتلاف بین المللی تحویل گرفتند.

چند روز پس از شکایت عراق به سازمان ملل علیه حملات آمریکا به نظامیان عراقی که موجب کشته شدن ۶ نظامی عراقی و زخمی شدن ۱۲ تن دیگر شد، نیروهای ائتلاف ضد داعش شروع به تحویل پایگاه‌های خود به دولت عراق و کاهش حضور خود در این کشور کرده‌اند.