در مجلس گذشته حتی مجلس در مورد بنزین نیز نتوانست وارد حوزه تصمیم‌گیری شود بنابراین نمی توان از این مجلس انتظار داشت که دریکسری مسائل مهم دیگر خارج از اراده و خواست مجموعه‌های بالای نظام تصمیم گرفته شود مگر در مواردی که چراغ سبز به آن‌ها نشان داده شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت می‌گوید: «افرادی که در یک ناعدالتی توزیع قدرت به مجلس راه پیدا کرده‌اند، به هیچ وجه نمی توانند «عدالتخواه» باشند و بخواهند عدالت را برقرار کنند و یا نام «مجلس عدالتخواه» را بر روی خود بگذارند.»

علی تاجرنیا ، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با عصرایران در پیش‌بینی از روابط مجلس یازدهم و دولت دوازدهم با توجه به رویکرد انتقادی منتخبان مجلس یازدهم نسبت به دولت روحانی، می‌گوید: برای پیش بینی از این رابطه باید ابتدا به وضعیت فعلی مجلس در ساختارهای اجتماعی-‌سیاسی و همین‌طور منتخبان این دوره مجلس داشته باشیم.

تاجرنیا با اشاره به این موضوع تشریح کرد: با نگاهی به ادوار مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که نهاد مجلس روزبه‌روز ضعیف‌تر شده است، نظارت استصوابی عامل اصلی این موضوع تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در این روند کسانی که حرفی برای گفتن دارند یا ردصلاحیت شدند از ابتدا به میدان رقابت نیامدند، حتی در بدنه جریان اصولگرایی که دغدغه تایید صلاحیت ندارد، به جز چند چهره شاخص، وزنه‌های سیاسی به میدان نیامدند چرا که مجلس اعتبار اصلی خود را از دست داده است.

تاجرنیا معتقد است که نگاه تابع پروری و نگاه این که افراد باید از یکسری از چهارچوب‌های تعیین شده خارج نشوند اکثریت نمایندگان مجلس را به خصوص در این دوره تبدیل به کسانی می‌کند که بیش از این که به دنبال استیفای حقوق مردم و یا حتی پیگیری مطالبات و خواسته‌های جناحی و فکری باشند به دنبال روش‌هایی برای بقای بیشتر در پارلمان هستند بنابراین شاهد نوعی از «محافظه کاری کاسبکارانه» خواهیم بود.

*امور حوزه انتخابیه و تمایل به بقا در مجلس نمی گذارد نمایندگان مجلس یازدهم تقابل جدی با دولت پیدا کنند

این نماینده مجلس ششم می گوید با توجه به این که نمایندگان مجلس برای پیشبرد بسیاری از امور حوزه انتخابیه نیازمند عنایت دولت هستند بنابراین بعید است که تقابل جدی بین مجلس یازدهم و دولت روحانی شکل بگیرد.

وی در اینباره تاکید دارد : یکی از پایه های اصلی حضور مداوم در مجلس این است که این افراد عمدتا توجه خود را معطوف به یکسری اقدامات در حوزه‌های انتخابیه می‌کنند که برای مردم قابل دیدن و ملموس باشد تا دوره‌های آینده نیز بتوانند رای بیاوردند و البته برای این کار نیازمند همراهی دولت هستند بنابراین من تصور نمی کنم مجلس آتی با وجود اکثریت منتقد دولت و اصولگرایی که در آن وجود دارد، در ارتباط با مسائل کلان بخواهد و بتواند دولت را تضعیف کند.

تاجرنیا همچنین می‌گوید که به جهت اینکه بخش عمده‌ای از کارهای اجرایی در دست دولت است و بسیاری از نمایندگان به خصوص در شهرهای کوچک نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستند بنابراین وارد چالش های جدی با دولت نخواهند شد.

*مجلس یازدهم اختیاری درباره خروج ایران از برجام ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت همچنین می‌گوید که علی‌رغم شعارهای منتخبین مجلس یازدهم در راستای لزوم خروج ایران از برجام اما چنین مساله‌ای رخ نخواهد داد.

وی تاکید می‌کند:در اموری همانند برجام و مسائل مهمی که به امنیت کشور بر می گردد مجلس فاقد توانایی لازم برای تغییر آن، مادامی که مسئولان بالای نظام نخواهند است.

تاجرنیا در این رابطه خاطرنشان کرد: در مجلس گذشته حتی مجلس در مورد بنزین نیز نتوانست وارد حوزه تصمیم‌گیری شود بنابراین نمی توان از این مجلس انتظار داشت که دریکسری مسائل مهم دیگر خارج از اراده و خواست مجموعه‌های بالای نظام تصمیم گرفته شود مگر در مواردی که چراغ سبز به آن‌ها نشان داده شود.

*مجلس یازدهم امیدوار است که رییس جمهور سیزدهم هم جنس خودشان باشد

تاجرنیا تاکید دارد که اراده مجموعه نظام به این است که دولت فعلی دوره خود را بدون تنش طی کند و می‌گوید: با توجه به شرایط دشوار و سختی که این دولت داشته است در دوره آینده امید به این است که فرد دیگری به مثابه این مجلس بتواند همراه‌تر انتخاب شود.

وی افزود:علی رغم این که ممکن است در تریبون‌های مجلس انتقادات تندی به مجموعه دولت صورت بگیرد این‌ها منجر به اقدامات جدی بر علیه دولت نمی‌شود .

*سطرح درگیری‌ها در مجلس یازدهم تنزل پیدا می‌کند

تاجرنیا مطرح می‌کند که سطح منازعات در مجلس تنزل خواهد کرد و معتقد است که مجلس یازدهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

*تشبیه سرنوشت جریان عدالتخواه به دولت احمدی‌نژاد

وی درباره بروز و ظهوز طیف تازه ای در بین اصولگرایان با عنوان «عدالتخواهان» نیز می‌گوید: من تصور می‌کنم جریان‌هایی متناسب با این که ببینند شکاف‌های بین مردم و دولت چه چیزی است، هویت خود را تعریف می‌کنند در حالی که ممکن است اعتقاد جدی به این مسیر نیز نداشته باشند.

وی ادامه داد: دیدم که در سال 84 با عنوان عدالتخواهی و شعار از جنس مردم به صحنه آمد و در نهایت اتفاقات دیگری افتاد. بنابراین احساس من این است که در این جریان هم به محض اینکه، قدری مزه قدرت چشیده شود و آن‌ها از مواهب حضور در قدرت بهره‌مند شوند به طور قطع استحاله‌هایی رخ خواهد داد.