امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزیر کابینه دولت را در دوره دهم برگزار کردند ؛ تشکیل 36 جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی و یا استیضاح در کارنامه چهار ساله این دوره پارلمان قرار دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طبق آیین نامه داخلی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیئت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود، گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود؛ با همین روال امروز جلسه رای اعتماد به کاظم خاوازی برگزار و او وزیر جهاد کشاورزی شد.

نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در یک سال پایانی دولت یازدهم و سه سال دولت دوازدهم برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بر اساس آیین نامه داخلی پارلمان مورد بررسی قرار دادند. از 36 جلسه بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی و یا جلسه استیضاح برای بازپس گیری رای اعتمادشان تنها 3 وزیر از مجلس دوباره رای اعتماد نگرفتند. حبیب الله بی طرف نیز تنها وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم بود که نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند.

در سال آخر دولت یازدهم مصادف با سال اول مجلس دهم فخرالدین آشتیانی، سیدرضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر به ترتیب عنوان وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد گرفتند؛ همچنین عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی توانست بعد از استیضاج مجددا رای اعتماد از پارلمانی ها بگیرد.

در کابینه دوم حسن روحانی از 19 وزیر پیشنهادی تنها حبیب الله بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو از مجلس رای اعتماد نگرفت واز قطار دولت دوازدهم جا ماند.

مسعود کرباسیان و علی ربیعی وزرای اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها وزرای دولت دوازدهم بودند که بعد از استیضاح نتوانستند مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرند.

در جدول زیر به تفکیک نام وزرای پیشنهادی، تاریخ برگزاری جلسات، تعداد آرا و توضیحات مربوط به آن آمده است: