فارس/ قاعدتاً انتخاب الکاظمی برای تصدی پست نخست‌وزیری با شروطی از قبیل تعهد به پیگیری مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تعهد به ارتباط با چهره‌های اسلامی، حفظ و به رسمیت‌شمردن جبهه مقاومت عراق و... همراه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نام «عدنان الزُرفی» تا چند روز قبل، به کرّات در فضای رسانه‌ای و سیاسی عراق شنیده می‌شد. با توجه به تحولات اخیر در عراق و گذشت بیش از ۵ ماه از استعفای نخست‌وزیر قبلی، شاهد سکانداری جریان مقتدی صدر در تحولات مخصوصاً احزاب شیعه بودیم. نشان‌دادن چراغ سبز به برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای معرفی الزُرفی به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری به پارلمان عراق، گواه این مدعاست. این اتفاق، خلاف قانون اساسی عراق بود و می‌بایست معرفی نامزد این پست، از سوی فراکسیون اکثریت صورت می‌گرفت و این در حالی است که فراکسیون بدر که حاصل ائتلاف احزاب فتح به رهبری هادی العامری و دولت قانون به رهبری نوری المالکی است به لحاظ قانونی حق دارد گزینه مد نظر خود را معرفی کند. با این تفاسیر، رئیس‌جمهور عراق در اقدامی مغایر با اصول، به‌طور غیرقانونی از نخست‌وزیری عدنان الزُرفی حمایت کرد. گزینه‌ای که به صورت آشکار مورد حمایت آمریکا نیز قرار داشت.

راه‌اندازی جنگ روانی آمریکا علیه جبهه مقاومت در فضای رسانه‌ای عراق و ایجاد و ترویج خط سیری با عنوان کودتا و تضعیف مقاومت عراق در صورت عدم تأیید عدنان الزُرفی کاندیدای مورد حمایت آنها، دخالت آشکار در روند استقلال عراق است و بار دیگر سیاست واقعی و خباثت‌آمیز شیطان بزرگ را در قبال هر تفکر سالمی اثبات می‌کند اما با این همه، عدنان الزُرفی نتوانست اجماع فراکسیون اکثریت را کسب کند و اتهام داشتن تابعیت آمریکایی در فضای سیاسی عراق، باعث عدم اقبال عمومی گروه‌های مردمی و احزاب سیاسی برخاسته از مردم به این گزینه معرفی شده برای تصدی نخست‌وزیری شد.

در نهایت برهم صالح، رئیس جمهور عراق، مجبور به ابطال معرفی وی شد که این موضوع به معنای شکست آمریکایی ها و جلوگیری از ایجاد شکاف بین شیعیان عراق بود و تغییر لحن دولت آمریکا از حالت هجومی به دفاعی را به دنبال داشت.

پیش از این، نقش شهیدان والامقام سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در اتحاد احزاب مقاومت و ایجاد وفاق بین آنها چون نخ تسبیحی جلوه می‌نمود که متأسفانه پس از شهادت ایشان، انسجام و موضع‌گیری این احزاب، کمرنگ‌تر شده و با تردید همراه بود.

سفر چندروزه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هیئت عالی‌رتبه ایرانی به عراق، آن هم در بحبوحه تهدیدات و اعلان جنگ از سوی آمریکایی‌ها نشان‌دهنده پایبندی جمهوری اسلامی ایران به سیاست‌های متعهدانه خود در قبال مردم عراق و بی‌اعتنایی به رجزخوانی‌های دولت ترامپ بوده و امید را همچون گذشته به جبهه مقاومت بازگرداند.

نقش‌آفرینی شیعه در انتخابات عراق با اجماع گروه‌های مردمی و معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری از سوی فراکسیون اکثریت همزمان با این سفر، نشان‌دهنده تضعیف نقش‌آفرینی جریان مقتدی صدر است که این روز ها خود را یک حاکمیت مستقل محسوب می‌کند و بیانگر شکست تلاش‌های بیهوده آمریکا در اعمال نفوذ و مداخله در امور ملت عراق است.

قاعدتاً انتخاب الکاظمی برای تصدی پست نخست‌وزیری با شروطی از قبیل تعهد به پیگیری مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تعهد به ارتباط با چهره‌های اسلامی، حفظ و به رسمیت‌شمردن جبهه مقاومت عراق و... همراه است. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که دولتی که تشکیل خواهد شد دولتی یک‌ساله، انتقالی و گذرا خواهد بود؛ دولتی که می‌بایست در این مدت به تعهدات خود عمل کند تا سال آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باشیم.

سخن آخر اینکه تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و از آن حمایت می‌کند و اجازه دخالت به آمریکایی‌ها را نخواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم عراق مصمم و همواره نقش فعال و سازنده داشته و خواهد داشت ان شاءالله. "وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ"