طبیعت زیبا و بکر «خاروانا» در آذربایجان‌شرقی

حجم ویدیو: 21.68M | مدت زمان ویدیو: 00:03:21
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 شهر خاروانا در شهرستان ورزقان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته که به‌خاطر طبیعت زیبا و بکر خود به عروس آذربایجان معروف است.
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به ممنوعیت سفر به آذربایجان شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تماشای این ویدئو سفری مجازی به شهر خاروانا در شهرستان ورزقان و طبیعت بکر آن داریم.
نام خاروانا برگرفته از واژه کاروان است. این بخش از طرف شمال با کشور ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، از طرف جنوب با شهرستان مرند و شبستر، از شرق با بخش مرکزی ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا بخش سیه‌رود هم‌مرز است.
فاصله این منطقه دیدنی تا مرکز شهرستان ۶۴ کیلومتر، تا مرکز استان از مسیر ورزقان ۱۴۹ کیلومتر و از مسیر طرزم قینر ۱۰۴ کیلومتر است.
بخش خاروانا شامل سه دهستان به نام‌های دیزمار مرکزی، ارزیل و جوشین، یک شهر و ۴۸ روستا و آبادی است. طبیعت زیبا و بکر «خاروانا» سبب جذب گردشگر زیادی در ایام مختلف سال می‌شود که امسال به خاطر ویروس کرونا امکان سفر به این منطقه گردشگری وجود ندارد.
منطقه حفاظت شده کامتال که هم اکنون قسمتی از منطقه حفاظت شده کیامکی در خاروانا محسوب می‌شود، یکی از مهمترین مناطق حیات وحش کشور و شهر خاروانا است. در این منطقه انواع کبک، آهو، پلنگ، خرس و کوراخال را می‌توان یافت.
قسمت‌هایی از جنگل‌های ارسباران تا حوزه روستای آستامال در خاروانا نیز امتداد یافته است. این بخش از جنگل‌های قره داغ که دارای درختان انبوهی است، یکی از مهمترین بخش‌های جنگل‌های ارسباران است که گردشگران زیادی برای تفریح به آنجا سفر می‌کنند.