ایرنا/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند در ارتباط با فعالیت‌ها و اقدامات ایران به برجام استناد کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به تحرکات وزارت خارجه ‌آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران اظهارداشت: برجام یک کنوانسیون بین‌المللی نبوده که اگر کسی عضو آن کنوانسیون هم نباشد، بتواند به خاطر رفتار کشورهای عضو به‌ آن استناد کند، بلکه توافقی بین گروه ۱+۴ و جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فقط کشوری می‌تواند در مورد فعالیت‌های ایران به برجام استناد کند که عضو برجام باشد و آمریکایی‌ها نه تنها از برجام خارج شده‌اند بلکه مخالفت خود را با برجام اعلام کرده‌اند و رییس‌جمهوری این کشور از تعبیر پاره کردن برجام برای خروج از این توافق استفاده کرد.

نقوی حسینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها حق ندارند به استناد برجام، در مورد فعالیت‌های ایران اعم از پرتاب ماهواره یا فعالیت‌های تسلیحاتی اظهار نظر کنند، خاطرنشان کرد: در مورد موعدهای مقرر در برجام هم، آمریکایی‌ها حق اظهار نظر ندارند مگر اینکه به برجام برگردند و به تعهداتشان عمل کنند و در غیر این صورت، استناد آمریکایی‌ها به برجام، برخلاف همه موازین بین‌المللی است.

وی درباره تهدید آمریکایی‌ها به طرح موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: موضوع ارسال پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت مبانی حقوقی و قانونی دارد و برخی اعضای گروه ۱+۵ که هنوز در برجام هستند در این مورد موضع خود را به روشنی اعلام کرده‌اند؛ به طور مثال، روسیه صراحتا گفته که فعالیت ماهواره‌ای ایران برخلاف برجام نیست.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه هیچ‌کدام از فعالیت‌های ایران بر خلاف برجام نیست، تصریح کرد: ایران متعهدترین عضو ۱+۵ به تعهداتش بوده و گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این موضوع را تایید کرده است.

نقوی حسینی به ۲۶ بار نقض برجام توسط آمریکا در دوران حضور این کشور در این توافقنامه اشاره کرد و گفت: برخلاف ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران کاملا بر اساس موازین بین‌المللی و در چارچوب برجام حرکت کرده است و حتی کاهش تعهدات ایران که در قالب ۵ گام انجام شد، نیز مبتنی بر مواد ۲۶ و ۳۶ این توافقنامه بوده است.

وی، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران در دوران شیوع بیماری کرونا و مقابله جهانی با این بیماری خطرناک را خباثت آمیز عنوان کرد و گفت: دولت آمریکا به عنوان مدعی رهبری جهان ضعیفترین کارنامه را در مقابله با کرونا دارد و برای انحراف افکار عمومی موضوع ایران را مطرح می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه به تمام شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در مهرماه اشاره کرد و گفت: موضوع تمام شدن زمان تحریم‌های هسته ای ایران از الان جای بحث ندارد و هنوز موعد آن فرا نرسیده است و هر وقت موعد آن برسد، باید طبق توافق عمل شود.

نقوی حسینی تصریح کرد: روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت صراحتا در این خصوص موضع خود را اعلام کرده و طبیعی است که همین نظر را در شورای امنیت هم اعمال کند. با توجه به شرایط بعید است ‌آمریکا بتواند نظر اعضای دائم شورای امنیت بویژه چین و روسیه را جلب کند.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: در برجام، موعدی برای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران قائل شده‌اند و طبیعی است که این محدودیت‌ها تمام شود. بعد از آن انتظار می‌رود ایران بر اساس اهداف و نیازهای دفاعی خود تصمیم گیری کرده و قراردادها و توافقاتی که در این حوزه با دیگر کشورها داشته، پیگیری کند.

روزنامه نیویورک تایمز یکشنبه شب (۷ اردیبهشت) حیله آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که بر اساس توافقنامه برجام از ۲۷ مهر ماه سالجاری لغو می‌شود، فاش کرد.

به گزارش این روزنامه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طرحی را تهیه کرده است که طبق آن ایالات متحده ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد. اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شد.

ترامپ پیشتر بارها برجام را یک توافق ناقص خوانده بود و ۲ سال پیش با همین بهانه از آن خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.