گروگان‌های ایرانی در آمریکا بی‌قید و شرط آزاد شوند/دولت هیچ گونه دخالتی در مجلس نداشته و ندارد

 دخالت معاون رئیس جمهور در ترکیب هیات رئیسه مجلس را رد می کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری این هفته خود با اهالی رسانه،‌ با تسلیت وفات حضرت خدیجه (س)، گفت: امیدوارم همه از برکات ماه مبارک رمضان بهره مند شویم.
۸۳ درصد ایرانیان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند
ربیعی با اشاره به رفتار مردم در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی اظهار کرد: ۸۳ درصد ایرانیان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و سهم پایتخت‌نشین‌ها در این همراهی ۶۳ درصد است که نشان می‌دهد همراهی سلامت محورانه داشته‌اند.
وی با بیان این که یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در خیر جمعی است، عنوان کرد: خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده که در ۱۳، ۱۴ کمیته استانی ستاد کرونا نماینده سمن ها حضور دارند و مشارکت می کنند.

۶۰ درصد سمن‌های حوزه بهزیستی در دولت فعلی ثبت شده است

ربیعی عنوان کرد: تعداد تشکل‌های ثبت شده در وزارت کشور به ۲۸۳۱ تشکل رسیده و در حوزه هدف بهزیستی در مجموع ۹۸۰۰ خیریه و سمن ثبت داریم که بیش از ۵ هزار سمن از سال ۹۲ تاکنون ثبت شده‌اند. یعنی ۶۰ درصد سمن‌های حوزه بهزیستی در همین دولت ثبت شده است.

وی افزود: این سیاست دولت بوده و امیدواریم بتوانیم در مدت زمان باقیمانده موانع پیش روی فعالیت‌های مدنی در قالب خیریه‌ها را برداریم.

سخنگوی دولت: امروز در مقابله با کرونا نیازمند یکسری رفتارهای جدید هستیم. ما باید بتوانیم سلامت روح و جسم را با هم حفظ کنیم.

وی همچنین گفت: در دنیا تاب آوری برای حفظ اقتصاد، تاب آوری محدودی است حتی در اقتصادهای مدعی. ما هوشمندانه عمل کردیم و اگر بتوانیم بالای۹۰ درصد رفتار سلامت محور داشته باشیم، هم حفظ جان کردیم و هم حفظ اقتصاد.

جامعه کارگری با وجود همه سختی‌ها مسئولانه ایستاده است

وی اظهار کرد: همه ما مطلع هستیم که وضعیت مزدبگیران، سخت شده است. جامعه کارگری با وجود همه سختی ها مسئولانه ایستاده است. خوشحال هستیم که اعلام کنیم غربالگری خوبی صورت گرفت و تولید ما در جریان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: اتفاق عظیمی هم در حوزه آموزش افتاده است که متاسفانه کمتر دیده شد. طرح شاد با تمام سختی‌ها و اشکالاتی که به طور طبیعی در ابتدای کار دارد، طرح بسیار خوبی است.

امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۱۳۲ شهر سفید اعلام شد

ربیعی در بخشی از این نشست اعلام کرد: امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۱۳۲ شهر را سفید اعلام کردیم.

تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است؛ در اولین پیامد جهانی خود این موضوع شورای امنیت را پیش مردم کوچک می کند. جمهوری اسلامی ایران در رفع نیازهای خود بی‌نیاز است.

دولت هیچ گونه دخالتی در مجلس نداشته و ندارد

ربیعی خاطرنشان کرد: حساسیت دولت آن است که مجلسی دقیق و بانشاط و همراه با مردم شکل بگیرد. انتخاب رئیس، هیات رئیسه و ... به خود مجلس مربوط است. من تاکید می کنم دولت هیچ گونه دخالتی در مجلس نداشته و ندارد و بنا بر همکاری در بالاترین سطح با مجلس آینده است. هر ترکیبی که مجلس انتخاب کند برای ما محترم است. هر خبری درباره دخالت معاون رئیس جمهور در تشکیل ترکیب مجلس را رد می کنیم. معاون پارلمانی رئیس جمهور هم از چنین شایعه‌ای بی اطلاع بودند. اساسا در سایر قوا نفی و اثباتا دخالتی نداریم. دولت عمیقا به حقوق و کار سایر قوا احترام می گذارد.

وی در ادامه گفت: با توجه به تحارب شخصی خودم بگویم وقتی جریان اسلامی که اساسش ملت دولت بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت از همان روز ایالت متحده آمریکا این دموکراسی و اسلام را خطر دید. از هر راهی برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی استفاده کرد.

آمریکایی‌ها با واقعیات کنار بیایند

ربیعی با اشاره به تحولات اسلامی در منطقه و مقابله‌های آمریکایی‌ها با اسلام در منطقه مثل حمایت و ایجاد گروه‌های تروریستی مثل القاعده گفت: مردم آمریکا بدانند چه ۱۱ سپتامبر و چه امروز داعش، چیزی جز اثر برنامه ریزی های ناقص سیستم های امنیتی آمریکا نیست. این یک بازی است و حتما در این بازی به ضرر خود عمل می شود. جریان منطقه به نفع آنچه که آمریکا به دنبالش هست، نیست. توصیه می‌کنیم به این دست و پا زدن در این باتلاق ها خاتمه دهند و با واقعیات کنار بیایند. ایران بزرگ‌ترین کشور در حفظ ثبات منطقه است و چیزی به جز صلح و امنیت را در منطقه دنبال نکردیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری ها و رایزنی های دیپلماتیک درباره وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا، گفت: دفتر نمایندگی ما در واشنگتن پیگیر این موضوع است و ما معتقدیم ایالات متحده آمریکا برخلاف ادعاهایی که دارد، در این مورد و در خصوص افراد زندانی رفتار غیرانسانی دارد.

گروگان‌های ایرانی در آمریکا بی قید و شرط آزاد شوند

وی ادامه داد: یکی از این افراد زندانی هم اکنون دچار بیماری کرونا شده است و اگر تست او منفی باشد به ایران باز خواهد گشت، همچنین ما در حال پیگیری وضعیت آزادی بقیه زندانی ها هستیم، اکثریت این ها با اتهامات واهی در زندان هستند، البته گزارش‌هایی که داریم حکایت از نگهداری این زندانیان در شرایط بد و بدون امکانات بهداشتی است؛ لذا جمهوری اسلامی می‌خواهد این گروگان‌ها بی قید و شرط آزاد شوند.

ربیعی همچنین دولت آمریکا را در این زمینه مسئول دانست و ابراز داشت: ما معتقدیم که آمریکا نسبت به سلامت همه گروگان های ایرانی که در خاک این کشور هستند، مسئول است.

وی در خصوص بازگشایی مدارس گفت: در ایران با توجه به اینکه زودتر از سایر کشورها مدارس را تعطیل کردیم و با توجه به سفید شدن وضعیت برخی از شهرستان‌ها، ستاد ملی تصمیم گرفت که مدارس بازگشایی شود.

هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود

سخنگوی دولت ادامه داد: چون ابتدا رییس جمهور اطمینان خاطر کسب نکرده بودند، زمان بازگشایی مدارس را از ۲۰ به ۲۷ به تعویق انداختند. بدیهی است که در هرگونه تصمیمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است یعنی هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود.

ربیعی اضافه کرد: رعایت فاصله‌گذاری و ضدعفونی کردن کلاس‌ها و سرویس‌ها در نوبت‌های مختلف مهمترین مسائلی است که در پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار خواهد گرفت. این امر فقط برای شهرهای سفید است و در سایر موارد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.