محمد غرضی گفت: چون خانه‌نشینی هزینه زیادی ندارد دولت می‌تواند هزینه زندگی مردم را در شهرهایی که جمعیت‌شان 30 میلیون نفر می‌شود و درگیر کرونا هستند تقبل کند تا امکان خانه‌نشینی برایشان فراهم شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد غرضی، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: توصیه دولت به خانه‌نشینی، با توجه به شیوع ویروس کرونا،‌ توصیه‌ای بجاست که می‌تواند مردم را از شر ویروس کرونا در امان نگه دارد. اما اینکه در این وضعیت شیوع ویروس کرونا مردم نگران معیشت‌شان باشند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. کشور ما کشوری ثروتمند است و اگر همه چیز به درستی سر جایش قرار گیرد، به راحتی در همین وضعیت شیوع ویروس کرونا هم می‌توان مشکلات همه را حل کرد.

دولت به راحتی می‌تواند هزینه قرنطینه را تامین کند


او در ادامه گفت: در حال حاضر 30 میلیون از 80 میلیون ایرانی باید با خارج نشدن از خانه قرنطینه را رعایت کنند. واقعیت‌های اقتصادی ایران نشان می‌دهد‌ دولت به راحتی می‌تواند هزینه قرنطینه را تامین کند. در واقع وقتی دولتی‌ها قرنطینه را توصیه می‌کنند، باید به هر نفر یک میلیون تومان بدهند تا بتوانند بدون کمترین نگرانی‌ای در خانه بمانند.

درآمد گاز ایران به قدری است که دست دولت برای کمک به قشر آسیب‌پذیر خالی نباشد


غرضی افزود: به این منابع دقت کنید. قبل از ورود ویروس روزی 110 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که این آمار به نصف کاهش یافته است. آن مقدار بنزین مصرفی که کم شده است صادر شده و به خزانه کشور واریز می‌شود که رقم خیلی بزرگی است که سهم فقرای بیکار است. یا روزی هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که صد میلیونش سهم مصارف خانگی است و بقیه به پتروشیمی‌ها،‌ کارخانجات، سیمان، آهن،‌ آلومینیوم و... اختصاص داده می‌شود که قیمت بازار آزاد دارند که قیمت‌شان بسار بسیار بیشتر از قیمتی است که از خانواده‌ها طلب می‌شود. به راحتی می‌توان دریافت‌ درآمد گاز ایران به قدری است که دست دولت برای کمک به قشر آسیب‌پذیر خالی نباشد.

این چهره که در دهه 60 سابقه وزارت دارد یادآور شد:‌ از این موارد بسیار موجود است تا دولت دائماً تحریم و گرفتاری را برای خالی بودن خزانه بهانه نکند. خود دولت در همین شرایط تحریم حدوداً 50 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد، اما مردم مجموعه نیازهایشان را با دلار 20 هزار تومانی خریداری می‌کنند و دلار 4200 تومانی فقط به گروهی خاص می‌رسد؛ مثلا مواد غذایی با دلار 4200 تومانی وارد می‌شود و با دلار 20 هزار تومانی به دست مردم می‌رسد. به همین دلیل قیمت اجناس در ایران از آمریکا گران‌تر است.

دولت می‌تواند هزینه زندگی مردم درگیر با کرونا را تقبل کند


او تاکید کرد: بنا بر آنچه کارشناسی جهانی می‌گوید، 40 درصد خرج روزانه مردم در آمریکا،‌ اروپا و آفریقا صرف انرژی می‌شود که ما به طور مجانی در اختیار داریم. بنابراین می‌توان گفت،‌40 درصد از پول مورد نیاز فقرا را خدا داده است و 40 درصد هم باید هزینه‌ مواد غذایی باشد و 20 درصد هم به بهداشت و درمان می‌رسد. پس چون خانه‌نشینی هزینه زیادی ندارد دولت می‌تواند هزینه زندگی مردم را در شهرهایی که جمعیت‌شان 30 میلیون نفر می‌شود و درگیر کرونا هستند تقبل کند تا امکان خانه‌نشینی برایشان فراهم شود. 50 میلیونی که خوشبختانه تهدید کرونا را متوجه خود نمی‌بینند با دولت کاری ندارند و خودشان گلیم‌شان را از آب بیرون خواهند کشید.

محمد غرضی در پایان گفت: کافی است دولت بیت‌المال را از رانت‌خوارها بگیرد و به نیازمندان بدهد.