تهران- ایرنا- دیپلمات ارشد روسیه در وین با بیان اینکه آمریکا برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ باید به برجام بازگردد، به واشنگتن توصیه کرد که متن این قطعنامه را با دقت بیشتری مطالعه کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«میخاییل اولیانوف» نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌الملل مستقر در وین شنبه‌شب در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده به اشتباه معتقد است که بندهای ۱۰ و ۱۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به این کشور اجازه می‌دهد که از مکانیسم ماشه استفاده کند تا تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند.
اولیانوف افزود: شرکای آمریکایی باید متن [قطعنامه] را با دقت بیشتری بخوانند. هر دو بند [مورد اشاره] به صراحت می‌گویند که این کار تنها از طریق فرایندهای مشخص شده در برجام امکان‌پذیر است.
دیپلمات روس در ادامه نوشت: لذا، اگر آمریکا تصمیم به استفاده از مکانیسم ماشه دارد، باید ابتدا موضوع را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد. آمریکا برای اینکه این کار را انجام دهد مجبور است جایگاه عضویت خود در کمیسیون [مشترک برجام] را به صورت کامل بازگرداند و پایبندی کامل به برجام را به شکلی قابل راستی‌آزمایی تضمین کند. بفرمایید!
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.

روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تاکید کرده‌اند این یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.