یک فعال سیاسی با اشاره به شکل اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس معتقد است: اختلاف بخش‌های مختلف جریان اصلاحات در قبال انتخابات صرفاً اختلاف در قبال یک پدیده یا رخداد در عرصه سیاسی نبود، بلکه ناشی از اختلاف در استراتژی و نیز تاکتیک بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تئوری بازسازی جریان اصلاحات موضوعی است که این روزها به تیتر یک جراید اصلاح‌طلب تبدیل شده و چهره های سیاسی منتسب به این جریان هر یک در اظهارنظراتی از لزوم بازنگری در رویه های حاکم بر این جریان سخن می گویند.

در این میان برخی از این چهره ها از جمله محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات معتقد است که باید برای بازیابی خود به یک تعطیلات بلندمدت بروند.  تاجیک  حکایت دوران حضور اصلاح طلبان در  مناصب قدرت را همچون حکایت آن قورباغه چینی می داند که تا وقتی در قعر چاه است، نه تصویری از چاه دارد و نه تصویری از بیرونِ چاه و معتقد است که  جریان اصلاح‌طلبی نیز تا زمانی ‌که در قعر چاه قدرت گرفتار است، نه تصویری واقعی از جامعه دارد و نه تصویری حقیقی از خود.

عباس عبدی دیگر چهره اصلاح طلب است که معتقد به بازنگری در جریان اصلاحات است. عبدی اخیراً در مصاحبه ای عدم تعیین راهبرد مشخص در جریان اصلاحات را یکی از دلایل اصلی شکست آنها در انتخابات اخیر مجلس قلمداد کرده است. به گفته عبدی، وقتی اصلاح‌طلبان بخواهند توأمان درون نظام و اپوزیسیون نظام باشند، هزینه‌های هر دو نقش را می‌پردازند بدون اینکه از منافع این نقش‌ها بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز پیکان انتقادات خود را به سمت عارف و شورای تحت هدایت او نشانه رفته و معتقد است که انفعال شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و شخص عارف در سال های اخیر بویژه در جریان انتخابات مجلس یازدهم موجب دلسردی بدنه اجتماعی اصلاح طلبان شده است.

در ادامه اظهارنظرات درباره بازسازی اصلاحات این بار نوبت به محسن آرمین نماینده اصلاح طلب مجلس ششم رسید که انتقادات خود به رویه حاکم در جریان مطبوع خود را بیان کند. آرمین بر این باور است که جریان اصلاحات برای تداوم و بقا نیازمند تجدید نظر در سه حوزه سازماندهی، استراتژی و تاکتیک‌ها است.

آرمین با زیر سوال بردن عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس گفته است: "شورای عالی سیاست‌گذاری به عنوان مغز و کانون فرماندهی جریان اصلاحات اقتدار لازم را برای ایجاد هماهنگی سازمانی و اداره بخش‌های مختلف این جریان ندارد".

وی در عین حال معتقد است "اختلاف بخش‌های مختلف جریان اصلاحات در قبال انتخابات صرفاً اختلاف در قبال یک پدیده یا رخداد در عرصه سیاسی نبود، بلکه ناشی از اختلاف در استراتژی و نیز تاکتیک بود".

*حضور اصلاح‌طلبان در قدرت اگر موثر نباشد به استحاله اصلاح‌طلبان بدل می‌شود

آرمین در بخشی دیگری از اظهاراتش با ضمن بیان این مطلب که حضور اصلاح طلبان در حاکمیت می‌تواند پشتوانه فعالیت مؤثرتر نهادهای مدنی اصلاح‌طلب را به همراه داشته باشد، تصریح می کند: "در عین حال باید توجه داشت که حضور در حاکمیت فی‌نفسه هدف نیست، چون اگر این حضور موثر نباشد و شعار حضور برای اصلاح جای خود را به شعار حضور برای حضور بدهد، نه تنها در خدمت اهداف اصلاح‌طلبانه نخواهد بود، بلکه به استحاله اصلاح‌طلبان بدل می‌شود که به گمانم این اتفاق اکنون رخ داده است".

* خطاهای دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عملکرد دولت روحانی نیز خاطرنشان کرده است: "  تصمیمات و موضع‌گیری‌ها و خطاهای دولت روحانی به هر حال به پای اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شود به هر حال اصلاح طلبان در هر دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بی‌قید و شرط از آقای روحانی حمایت کرده بودند".